Kategória
Szerző
Cím
Kiadó
Leírás
Évszám
Ár
 - 
Mezők között
ÉSVAGY  kapcsolat
 
 
űrlap bezárása | mezők ürítése
E-mail cím:
Jelszó:
Bejelentkezem

Akciók

Újdonságok

Előrendelhető

Líra bolthálózat

Segítség

Fizetés és szállítás

 
Részletes keresés

Főoldal  >  Könyv  >  Ismeretterjesztő  >  Egyéb  >  

Dr. Czeizel Endre - Páskuné dr. Kiss Judit - A tehetség definíciói, fajtái
Dr. Czeizel Endre - Páskuné dr. Kiss Judit

A tehetség definíciói, fajtái

Kiadó: Didakt Kft.
Megjelenés: 2016. május 09.
ISBN: 9786155212383

Bővebb ismertető
olvasóink értékelése  

850 Ft     1000 Ft

15% megtakarítás


Legyen MOST törzsvásárló
Ez a termék törzsvásárlóként akár 780 Ft
Szállítás: 2-5 munkanap
Törzsvásárlói kedvezmény!
Személyes ajánlatunk Önnek

Keri Smith

Keri Smith - Nyírd ki ezt a naplót Mindenhol
1699 Ft
1999 Ft
15%
megtakarítás

Mark Frost

Mark Frost - Twin Peaks titkos története
3192 Ft
3990 Ft
20%
megtakarítás

Keri Smith

Keri Smith - Nyírd ki ezt a naplót
1954 Ft
2299 Ft
15%
megtakarítás
Akik ezt a terméket megvették, ezeket vásárolták még

Michael Coleman

Michael Coleman - KULTURÁLIS PSZICHOLÓGIA
3306 Ft
3890 Ft
15%
megtakarítás

 - Dalmát tengerpart - Marco Polo
1592 Ft
1990 Ft
20%
megtakarítás

José SARAMAGO

José SARAMAGO - Ricardo Reis halálának éve
3051 Ft
3590 Ft
15%
megtakarítás
Bővebb ismertető

Nehéz és felelősségteljes feladat előszót írni egy olyan könyv fejezetei elé, amelynek az egyik szerzője már nincs közöttünk. Nehéz ezt megtenni több okból is. Egyrészt egy bevezetőben előre kell vetíteni a könyv tartalmi felépítését, ráhangolni az olvasót azokra a nézőpontokra, amelyeket a szerzők képviselnek. Az orvos-genetikusi szemlélet számomra, pszichológus számára bár teljesen érthető és követhető, mégsem tekintem magam autentikusnak a szemlélet képviseletében. Másrészt érzelmileg is felkavaró ez a helyzet, hiszen Professzor Úr iránti tiszteletem és ezáltal a még erősebb bűntudat, hogy én magam később készültem el, lassabban dolgoztam, mint ő a kizárólagos oka, hogy most rám maradt ez a feladat.
Kapaszkodom tehát abba a tudatba, hogy a közel 20 éven át tartó együtt - először talán csak egymás melletti - dolgozás Czeizel Professzorral, és az a bizalom, melyet a szakmai kapcsolatunk e hosszú időszaka alatt irányomba mutatott, feljogosít arra, hogy megírjam helyette is a könyv felvezető gondolatait.
A könyv tehát, amit az olvasó a kezében tart, a "Tehetségfejlesztő szakpedagógus" képzésünk bevezető tárgyának, A tehetség definíciói, fajtái című húszórás kurzusnak a "tankönyve", melynek oktatása sok éven át kettőnk gondozásában valósult meg. Az idézőjel annak szól, hogy nem hagyományos értelemben vett tankönyvről van szó. Hiányoznak ugyanis azok a strukturális elemek, amelyek a hagyományos, közoktatásban használatos
tankönyveknél megvannak (pl. ellenőrző kérdések, feladatok, vagy az alapszövegen túli kiegészítő szövegek: olvasmányok, források stb.). Viszont mindketten törekedtünk arra, hogy a könyv a tankönyvi funkcióját betöltse, vagyis motiválja a hallgatókat, problémákat vessen fel, illusztrálja a problémákat, érdekességeket tartalmazzon, továbbá legyen jól strukturált, érthető, pontos és nem utolsó sorban tudományos szempontból szakszerű.
A Czeizel Professzor által írt első fejezet a tehetség genetikai alapjairól szól, melyben sajátos, a szakirodalomban ritkán megjelenő orvos-genetikusi perspektívából tekint a tehetségre, ahogy azt tette számos művében, amikor
a nagy géniuszok kivételes talentumának gyökereit kutatta, sajátos módszerével, a családfa-elemzéssel. Kutatásának fókuszába négy speciális tehetség/talentum terület, a zeneszerző-, költő-, festő- és természettudós-géniuszok kerültek, tekintettel arra, hogy ezek mindegyike olyan képesség, amelyre születni kell, tehát a "géneknek bizonyára szerepük van" mindegyik megjelenésében. Mind a négy talentumterület részletesen bemutatásra kerül. E perspektívának a megjelenése megtermékenyítően hatott az említett kurzus tematikájára. Czeizel 4-gyűrűs modelljében megnevez egy olyan faktort, amelyről nem szólnak a korábbi elméletek: a "sorsfaktort", amely "gyakorlatilag nem más, mint az alkotóképesség megőrzésének fizikai feltétele, az élet-egészség" - írja már az 1997-ben megjelent Sors és tehetség c. könyvében, ahol először foglalta össze a tehetség mibenlétéről szóló gondolatait. Számomra ez, vagyis a sorsfaktor ma is modelljének differentia specificája. A festő, költő, zeneszerző, természettudós géniuszokról szóló könyveinek mindegyikében felbukkan a betegségek, devianciák és korai halálozások talentumot rontó hatásának elemzése, ennek nyomán a társadalmi felelősség kérdése.
Van egy másik lényeges különbség is, még inkább következmény, ami a genetikus által képviselt szemléletből következik. Nevezetesen, hogy mivel a genetikai komponens szerepe az átlagosak nagy tömegében elenyésző,
ezért őket viszonylag könnyen, megfelelő pedagógiai módszerekkel és hozzáállással egészen magas szintig el lehet juttatni a humán tevékenységek bármely területén. A genetikai komponens szerepe viszont az értelmességben a népesség harang alakú normális eloszlását tekintve a széli részeken mutatható ki leginkább, nem véletlen tehát, hogy Czeizel Professzort a szupertalentumok és géniuszok érdekelték, akik a népesség igen csekély százalékát teszik ki, s akiket a legjobb pedagógusok sem tudnak képezni átlagos gyermekekből:"az ő kivételes talentumok alapja különleges G faktoruk".
Ezzel szemben a tehetségkoncepciók fejlődésének az iránya ma a kiszélesítés felé tart, a második fejezetben részletezett többféle értelemben. Ezek közül az egyik, hogy azoknak a fiataloknak a tehetsége, kiemelkedő képessége kerül a fókuszba, akik a gaussi axióma szerint az átlagos, illetve átlag körüli 95%-ba tartoznak. Az ő vizsgálatuk során még inkább kell számolni olyan tényezőkkel, amelyek módosítják a tehetség talentummá való formálódását.
A második fejezet ez utóbbi szellemben a módosító tényezőkre fókuszál. A fejezet tartalmi egységeiben számot adunk a pszichológiai szakirodalomban fellelhető tudományos fejleményekről, amelyeknek közvetlen tanulságai lehetnek a tehetségről való gondolkodásra és azon keresztül a tehetséggondozás gyakorlatára. Foglalkozunk a tehetség meghatározásával, rámutatva az eltérő nézőpontokra, és arra, hogy ezek a koncepciók hogyan érvényesítik hatásukat a tehets

Bolti készlet
Betöltés folyamatban...

Olvasói vélemények

Értékelje Ön is!

Az értékeléshez be kell lépnie.

Erről a termékről még senki nem írt véleményt, legyen Ön az első...