Kategória
Szerző
Cím
Kiadó
Leírás
Évszám
Ár
 - 
Mezők között
ÉSVAGY  kapcsolat
 
 
űrlap bezárása | mezők ürítése
E-mail cím:
Jelszó:
Bejelentkezem

Akciók

Újdonságok

Előrendelhető

Líra bolthálózat

Segítség

Fizetés és szállítás

 
Részletes keresés

Főoldal  >  Könyv  >  Művészet  >  

Lükő Gábor

Kiskunság régi képfaragó és képmetsző művészete

Kiadó: TÁTON BT
Oldalszám: 408 oldal
Megjelenés: 2014. december 13.
Kötés: Vászonkötés védőborítóval
ISBN: 9789630835701
Sorozat: Lükő Gábor Művei

Bővebb ismertető
olvasóink értékelése  

5220 Ft     5800 Ft

10% megtakarítás


Legyen MOST törzsvásárló
Ez a termék törzsvásárlóként akár 4814 Ft
Szállítás: 2-5 munkanap
Törzsvásárlói kedvezmény!
Személyes ajánlatunk Önnek

JAKUPCSEK GABRIELLA

JAKUPCSEK GABRIELLA - Megúszhatatlan
2966 Ft
3490 Ft
15%
megtakarítás

Keri Smith

Keri Smith - Nyírd ki ezt a naplót
1954 Ft
2299 Ft
15%
megtakarítás
Akik ezt a terméket megvették, ezeket vásárolták még

Sri Chinmoy

Sri Chinmoy - Boldogság
1275 Ft
1500 Ft
15%
megtakarítás

Sri Chinmoy

Sri Chinmoy - AZ ÉLETMEGVILÁGOSÍTÓ ÚTITÁRS II.
841 Ft
990 Ft
15%
megtakarítás

Sri Chinmoy

Sri Chinmoy - RÉSZVÉT
841 Ft
990 Ft
15%
megtakarítás

Sri Chinmoy

Sri Chinmoy - SRI CHINMOY ÉLETE
1615 Ft
1900 Ft
15%
megtakarítás
Bővebb ismertető

Három évtizeddel ezelőtt jelent meg a magyar összehasonlító folklorisztika, a népi szimbólumok kutatásának kimagasló szintézise, a Kiskunság régi képfaragó és képmetsző művészete. A magyar népművészeti és jelképtudományi monográfiában Lükő Gábor a már addig publikált eredményeket saját, több évtizedes kutatómunkájának eredményével egészítette ki, majd egy impozáns elemzési keretbe illesztve, a népművészeti alkotások, a régészeti leletek, valamint az urál-altaji összehasonlító anyaggal együtt elemezte a bemutatott tárgyak motívumrendszerét. A monográfia a nyolcvanas évek elején (1983) viszonylag kis példányszámban jelent meg Kecskeméten.
A szerző történeti változásában mutatja be a kultúra művészi megjelenési formáit és átalakulásukat, invenciózus műfaji és jelképtudományi osztályozást vezetett be a műtárgyak vizsgálatához, mégis - talán a vidéki megjelenés miatt is - jóformán visszhangtalan maradt a Kiskunság régi képfaragó és képmetsző művészete a magyar tudományosságban. A néprajztudomány és általában a társadalomtudományok képviselői közül is csak kevesen hivatkoztak rá, és még kevesebben méltatták előzmények nélküli, úttörő módszertanát, hatalmas anyagismeretét és a kötet példamutató szerkesztési elveit, melyeket az utószóban Szabó László nagy elismeréssel, európai párhuzamokat felsorakoztatva méltatott.
A Kiskunság régi képfaragó és képmetsző művészetében Lükő Gábor egy tájegység, a Kiskunság tárgyalkotó népművészetét, a tárgyakon szereplő jeleket és jelképeket elemezte mélyreható alapossággal, de a kötetben a szerző a népköltészeti alkotások és az ázsiai emlékanyag bevonásával és összehasonlításával a faragványok és metszett képek eredetéhez és ősi jelentéséhez is magyarázattal szolgál. Összehasonlító folklorisztikai és interdiszciplináris kutatómunkája során Lükő Gábor felhasználta a legfontosabb nemzetközi régészeti, folklorisztikai, néprajzi és történeti publikációkat a finnugor és törökségi rokon népekről.
Bár a cím "mindössze" regionális tájmonográfiát sejtet, a szerző a kiskunsági népi emlékanyagot, fafaragványokat, metszett képeket kiindulópontul használta, hogy imponáló tárgyismerettel, igen jelentős emlékanyag bevonásával és lenyűgöző összehasonlító elemzésével feltárja az archaikus alföldi népi kultúra keleti gyökereit és összefüggésrendszerét, s ezen keresztül a magyar nép világképét. Életmód, közösségi tudat és norma, egyén és közösség viszonya, hitvilág, keleti mítoszok, népi kozmogónia, népköltészet, életutak sorsfordító pillanatai tükröződnek a faragott tárgyakon, metszett képeken. Az eleven képek apró vésetekből, karcolatokból bontakoznak ki, és olykor csak a tárgy minden oldalának vagy kiterített palástjának elmélyült vizsgálata után állnak össze egy egésszé, és válik érthetővé a művészi közlés. Ehhez azonban úgy kellett ismerni a parasztság többnyire ismeretlen művészeinek látás- és gondolkodásmódját, ahogy csak Lükő Gábor ismerte!
A faragást, vésést, metszést a férfiak végezték, többnyire a magyar nép körében közkeletű, általánosan ismert és használt jelképeket használtak fel, melyek közül azonban kiemelkednek a szerelmi szimbólumok. A szerelmi ajándékba adott tárgyak, de a saját használati tárgyak faragásainak jelentős részét is legénykorú férfiak készítették, s számukra ez ugyanolyan "megmérettetés" és a kedvesnek szánt üzenetlehetőség volt, mint a leányoknál a hímzés. Örökség volt ez még abból a világból, ahol a közösségi tudást még az élő hagyomány, az emlékezet közvetítette, és szóban, nemzedékről nemzedékre adták azt tovább. A kultúra elsajátítását pedig többek között a jelek és jelképek "írása és olvasása" igazolta. Nem individuális, hanem közösségi művészet ez, bár az egyén ügyességét, invencióját elismerték, de az ábrázolásmód a közösségi kultúra általánosan ismert, alkalmazott és elfogadott jegyeit hordozta. Az egyéni önkifejeződésnek azonban számos lehetősége volt a paraszti társadalomban, amint azt a kötet számos népművészeti alkotása szépen példázza.
A kötet a Lükő Gábor Művei életműsorozat 5. darabjaként jelent meg 2014 őszén. A Táton Kiadó e páratlan és rendkívül nehezen fellelhető kötet második, javított kiadásával régi hiányt kívánt pótolni. A három évtizeddel ezelőtti kiadáshoz képest a fekete-fehér tárgyfotók jelentős részét színes felvételekre sikerült lecserélni a közreműködő múzeumok segítségével, valamint a szerző tusrajzai is szebb kivitelben jelennek meg. A második kiadás használhatóságát mutatók és a közölt fotókon és ábrákon szereplő tárgyak lelőhelyeinek jegyzékei segítik.

Bolti készlet
Betöltés folyamatban...

Olvasói vélemények

Értékelje Ön is!

Az értékeléshez be kell lépnie.

Erről a termékről még senki nem írt véleményt, legyen Ön az első...