Bővebb ismertető
Előszó
Sokszor, újra meg úja elgondolkozom, mit is jelent valójában az „amatőr" szóval jelölt fogalom. Élsportolókkal kapcsolatban gyakran hangzik el, írják le az írott sajtóban. Itt persze minden egyértelmű; amatőr sportoló az, aki állandó, pénzkereső munka mellett ér el jegyzett, hírértékkel bíró eredményeket, a professzionális pedig, aki sporttevékenységéből él, az a munkája, fizetést kap érte.
De lehet-e ebben az értelemben „amatőr" a költő, az író, a képzőművész? Amatőr költő, író volt-e példának okáért Illyés Gyula, akiről köztudott, hogy egész aktív életét banktisztviselőként élte le ? Professzionális költő volt-e József Attila, akinek soha nem volt ugyan pénzkereső állása, de a verseiből képtelen volt megélni?
Az említett alkotóművészek kapcsán bizony egészen más értelmet kell adnunk az „amatőr", illetve a „professzionális" jelzőknek, egészen más kritériumok alapján kell megítélnünk, kit milyen kategóriába soroljunk. Professzionális az az alkotóművész, aki - ösztönösen vagy tudatosan - teljes birtokában van kifejezőeszközeinek, s azokat teljes biztonsággal alkalmazni képes. Aki úgy tudja kifejezni önnön belső lelki tartalmait, hogy olvasói is átérezhessék; saját lelki tartalmaikat fejezte ki. Aki képes meglátni, és megláttatni a világ eleddig rejtett összefüggéseit, a nagy elődök örökébe lépvén az új felfedezés örömét adva azoknak, akik kézbe veszik az írást, s szemük előtt életre kelnek a holt betűk.
A költő eszköze a szókép, a nyelv szavaival űzött varázslat, a mágia. Ugyanakkor ezzel a varázslattal nagyon is reális érzelmek szólalnak meg, összefüggésekre derül fény az alkotásban, a mű egészének kompozíciójában, s olvasói úgy bólinthatnak rá a szépségére, mint egy közmondás igazságára.