Bővebb ismertető
Az idei évkönyv kissé más, mint az előzőek. Tartalmazza az iskola működési dokumentumait: az átdolgozott pedagógia programot, a módosított szervezeti és működési szabályzatot és a - szintén módosított - házirendet.
Az iskola közössége ezekben fogalmazta meg pedagógiai hitvallását, céljait, szerkezeti felépítését, működésének kereteit, szabályait, figyelembe véve mindazokat a tapasztalatokat, amelyek a nevelő-oktató munkát eddig eredményessé tették.
A megfogalmazott elvek, szabályok mindenki számára átláthatóvá, kiszámíthatóvá teszik az iskola működését. Ez az egyik feltétele a sikeres munkának, ami biztosítja a gyermekek számára erkölcsi, kulturális és egyéb téren az egyre inkább megkívánt stabilitást.
Ezért nagy felelősség hárul mind pedagógusokra, mind a szülőkre abban, hogyan működnek együtt, hogyan segítik egymást.
Mert mit ér, ha az iskolakapun belül más az értékrend, mint a kapun kívül.
Mit ér, ha a kapun belül, tiltunk valamit, de ugyanazzal szemben a kapun túl tehetetlenek vagyunk.
Tehetetlenek vagyunk, ha a szülő, a környezet elnézi, hogy a gyermek átmenetileg, vagy tartósan károsítja egészségét, veszélyezteti a saját és mások életét. A szülőknek is, nekünk is fontos, hogy megfelelően fejlődik-e a gyereknek, a fiatalnak a képessége az önállóságra, a felelős döntésekre, a saját problémái megoldására. Fontos, hogy életkorával arányos terheket raknak-e rá, és a társadalom érték- és jogrendjével összhangban alakul-e. Vagy mindezek ellentéte megy-e végbe.
A könyv - mint mindig - most is ízelítőt ad az iskola életéből: programokból, versenyekből, ünnepségekből, eredményeinkről, a diákok és a tanárok munkáiból, jelezvén, hogy az iskolai tevékenység nem ér véget a tanítási órákkal.
Az iskolának a saját gyermekére tekintő szülővel, a diákok vélt szabadságjogaival szemben, a teljes diákság és azok szülei iránt van kötelezettsége.
Elolvasva a könyvet mindenki mérlegelheti, azonosul-e az iskola törekvéseivel, képes-e tevékenyen támogatni azokat.
Rácz Mihályné
igazgató