Bővebb ismertető
Előszó
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) mint a hazai oktatási ágazatirányítás egyik meghatározó háttérintézménye, minden évet egy olyan szakmai konferenciával zár le, amelynek témája kiemelt érdeklődésre tarthat számot az oktatás-nevelés szereplőinek széles körében. A szimpózium fő témája idén az oktatás és a média kapcsolatának vizsgálata és a médiatudatosságra nevelés volt.
A Károlyi-Csekonics Rezidencián megrendezett eseményt Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere, a nyitóelőadások sorát Dr. Horváth Zsuzsanna, az OFI tudományos főmunkatársa nyitotta meg. Dr. Koltay András, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának tagja a médiaszabályozásról; Dr. Böröcz István, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap leköszönő vezérigazgatója a funkcionális és a digitális analfabetizmus különbségeiről beszélt; végül Balatoni Mónika társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár szólalt fel.
A plenáris előadáson Dr. Z. Karvalics László, Dr. Aczél Petra, Dr. László Miklós és Hargitai Lilla, a Médiaunió Alapítvány ügyvezető igazgatója adott elő.
A Veszélyek, kockázatok című szekcióban Lóránt Gergely a bulvár veszélyeiről tartott előadást, majd Kocsis M. Brigitta, Dr. Pataki Gábor és Dr. Kiss András tartottak színes workshopot az online adatvédelemről és az áldozatvédelmi prevencióról.
A másik szekció az Információszerzés, olvasás, kommunikáció és a digitális média kihívásai címet viselte. Dr. Varga Katalin, az OFI Pedagógiai Könyvtár és Múzeumának (PKM) igazgatója a tudatos média- és információhasználat, illetve az információs műveltség hazai és nemzetközi tapasztalatairól tartott előadást. Nemzetközi áttekintéssel folytatta Dr. Csík Tibor, a PKM munkatársa is, aki az olvasási készség és könyvtárhasználat összefüggéseit ismertette. Dr. Forgó Sándor az új média hatásairól, Lengyelné Dr. Molnár Tünde az információs és kommunikációs technológiák tanulástámogató rendszeréről tartott előadást. Végül Dr. Török Balázs, az OFI tudományos munkatársa Országos médiumok az iskolákban címmel szólalt fel.
Kerekasztal-beszélgetés keretében mutatták be az OFI gondozásában megjelenő folyóiratokat. Dr. Aczél Petra az Üj Köznevelést, Dr. Csík Tibor a Könyv és Nevelést, Dr. Fehérvári Anikó az Educatiót, Dr. Gloviczki Zoltán pedig az Új Pedagógiai Szemlét képviselte. A diskurzus során a lapok jövőbeli terveiről, célközönségeikről és olvasottságukról is szó esett.
A második napot Hartai László nyitotta meg, aki az EMEDUS-projekt eredményeit ismertette. A program 27 EU-országban vizsgálta a nemzeti tantervekben megjelenő médiatudatosságra nevelést, a médiaoktatás kimeneti követelményeit és a médiatanár-képzést. A kutatás kimutatta, hogy a médiaoktatásban súlypont-áthelyeződés történt az utóbbi években.
A szekció-előadások során gyakorló pedagógusok és különböző projektek vezetői mutatták be, hogy a gyakorlatban hogyan lehet megvalósítani a médiatudatos nevelést. Az iskolai médiaoktatás című szekcióban Végvári Roberta, a miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium tanára beszélt saját módszeréről, amely a gyerekek bevonására épít. Őt követte Nemesné Szentpétery Melitta, a budapesti Áldás Utcai Általános Iskola tanítója, aki az alsó tagozaton való filmkészítésre hozott példát: egy, a saját osztálya által készített kisfilmet. Végül Papp László, a buda-
1967. június 9-én született, Budapesten. 1993-ban az ELTE Bölcsészkarán pszichológia és esztétika szakon végzett. 1993-1996-ig az ELTE Szociálpszichológiai tanszékén doktoranduszként tanított, 1995-2002-ig az MTV Háló és a Théma szerkesztőségében készített dokumentumfilmeket.
1991-1995 között a Pszichológiában, a Magyar Naplóban, a Mozgó Világban publikált szépirodalmat, szakirodalmat, kritikát. 1998 óta független dokumentumfilmeket készít, 1999-óta publikál rendszeresen prózát és verseket többek között a Holmiban, Élet és Irodalomban, Jelenkorban. 2001-ben a Hanna Arendt Egyesületben trénere lett a Toleranciára és előítélet-mentes gondolkodásra nevelés tréningnek. A 2002-es tanévben a Külvárosi Tankör gimnáziumában volt tanár, ugyanebben az évben a JAK–Kijárat kiadónál jelent meg első verseskötete: a Mind csak idegenyebb úgy, majd 2003-ban a Magvető Kiadónál első regénye, Kemény vaj címmel. Két gyermeke van.
Az Irodalmi Centrifuga genderalapú és interkulturális élőfolyóirat alapítója és működtetője Gordon Agátával a Centrál Kávéházban.
Fontosabb filmjei
Petra (elnyerte az Autonómia Alapítvány Tolerancia díját 1995), Ott leszünk mi boldogok (1999), Isten adóssága (1999–2001, a film 2000-ben elnyerte az Autonómia Alapítvány Tolerancia díját), „Szegény kisfiú” (2001), Rabszolgavásár I. – Ennél jobb helyet úgyse talál (2001), Rabszolgavásár II. – Mélykútpuszta – női börtön (2002), Romani Kris, (2003–2004, a 2004-es Dialektus Filmfesztivál Fődíj), Falusi románc (2007), Báriséj (2008)
A Magvető Kiadónál megjelent műve
Kemény vaj (2003)
Díja
Bezerédj-díj (2006)