Bővebb ismertető
Tisztelt Kollégák! Kedves Pedagógusok!
Nehéz lenne tagadni, hogy a Közoktatási törvény tavalyi módosítása és a Nemzeti alaptanterv 1998. évi bevezetése nagy feladat elé állította, állítja az iskolák tantestületeit. Minden iskolában az elkövetkezendő hónapokban kell elkészíteni - és jóváhagyásra benyújtani a fenntartónak— az intézmény eddigi életének és gyakorlatának még szokatlan dokumentumát, a pedagógiai programot.
Ezt minden közoktatási intézménynek el kell készítenie, de a dolog természetéből adódóan mindenhol eltérő és egyedi lesz a megfogalmazott program, hiszen missziójában, értékeiben és céljaiban, sőt feladataiban is minden iskola más és más. Ebből az egyediségből az is következik, hogy a pedagógiai program megfogalmazása nem tűri, nem tűrheti minta vagy minták elkészítését, majd minden iskolához való eljuttatását. Az ugyanis a legfontosabb lényegétől fosztaná meg ezeket a nevelési célkitűzéseket, feladatokat, programokat. Úgy gondoljuk, hogy a ma már bőségesen rendelkezésre álló könyvek, tanulmányok, munkafüzetek, ajánlások megfelelő segítséget nyújtanak a tantestületeknek, hogy sajátos arculatukat megfogalmazó iskolai programjukat megalkothassák.
A készülő pedagógiai programoknak a legnagyobb kihívása azonban nem az eddigi gyakorlat, az adott helyzet és az elképzelések összhangjából megszülető új arculat megformálása lesz, hanem várhatóan a helyi tantervek megalkotása. Azoké a helyi tanterveké, melyek a magyar köznevelés több évszázados hagyományaival szakítva az iskolák mindennapjait, gyakorlatát és távlatait meghatározó, helyben megalkotott vagy a helyi viszonyokra adaptált tanítási programok. Reményeim szerint néhány év múlva már minden tanító és tanár képes lesz helyi tantervet alkotni, felhasználva saját élményeit, megfigyeléseit, tapasztalatait és tudását.
A ma ezen feladat elé állított pedagógusok jelentős részének nincs elegendő ideje és ereje, sőt felkészültsége sem, hiszen tantervkészítési ismereteket nem tanítottak az elmúlt évtizedekben a főiskolákon, egyetemeken. Sokan különböző tanfolyamokon, továbbképzéseken vagy könyvekből egészítették ki ez irányú ismereteiket, mielőtt hozzáláttak ehhez a munkához. Ezt szeretnénk segíteni mi is ezzel a kiadvánnyal, kiadványsorozattal.
A Közoktatási Modernizációs Közalapítvány és a Művelődési és Közoktatási Minisztérium közös pályázatának az volt a célja, hogy az erre vállalkozó iskolák egyedi és már kész, értékelhető helyi tanterveit szakértői véleményezés után átdolgozva megjelentessük, vagyis így mutassuk meg, hogyan csinálták meg ezt mások, hasonló körülmények között.
Önök most a pályázat egyik nyertes iskolájának helyi tantervét olvassák, kérem, tegyék ezt azzal a szándékkal is, hogy ezen példák nyomán talán könnyebben írják meg a saját programjukat, tantervüket.
Használják ezeket a kötetekét, ha kell akár szedjék szét, hogy a részleteket és az egészet együtt tanulmányozva ismerjék meg a „mi tantervünk" készítésének titkait és örömét. Ezt segíti a szerzői lista is, amely követhetően hitelessé teszi, hogy ezt a helyi tantervet egy iskola, egy tantestület írta.