Bővebb ismertető
ELŐSZÓA felsőoktatásban zajló, ezen belül a felvételi rendszert érintő változások és a bolognai képzési szerkezetre való áttérés indokolttá teszik a köz- és a felsőoktatás illeszkedésének vizsgálatát. Különösen fontos a felsőfokú képzés különböző szintjeire belépők középiskolai hátterének, társadalmi összetételének kutatása, a különböző felsőoktatási tanulási utak feltárása, illetve a felsőoktatásból kikerülők munkaerő-piaci motivációinak és elhelyezkedési esélyeinek, terveinek megismerése.A kötet gerincét az a kutatás adja, amely a közoktatásból érettségi vizsgával kikerülők, majd a felsőoktatás alapképzéseibe belépők és a felsőfokú szakképzésben (FSZ) - középiskolákban vagy felsőfokú intézményekben - továbbtanulók csoportjairól gyűjtött összehasonlítható adatokat. A vizsgálat tehát a felsőfokú szakképzésre és a BA/BSc képzésre koncentrálva mutatja be a felsőfokú képzési rendszer átalakulását, döntően a hallgatói vonatkozásokra fókuszálva. Képet ad a felsőoktatás és a középfokú képzés kapcsolatáról, ugyanakkor nem terjed ki az érettségi utáni OKJ-képzések egyéb típusaira, illetve más, nem iskolarendszerű képzésekre, továbbképzésekre. A kutatás empirikus részét képzési területek szerint is lehatároltuk, ezáltal remélve megbízható összehasonlító vizsgálódási terepet.Bár maga a kutatás nem előzmények nélküli, a felsőoktatásban a 2006/2007. tanévben bevezetett bolognai rendszer teljes körű hatásvizsgálatára még nem került sor, csak egy-egy intézményben vagy egy-egy képzési területen folytak már a hallgatói összetételt ós motivációt feltáró vizsgálatok. Ezek közé tartozik a 2005-ben BSc képzést kezdő elsőéves hallgatók körében 1100 fős mintán végzett felmérés,1 amely öt képzési területen, legnagyobb arányban a műszaki-informatikai képzésben vizsgálta a hallgatók összetételét, bemeneti jellemzőit. 2008-2009 fordulóján került sor az érintett hallgatók nyomon követésére továbbtanulási és munkaerő-piaci elképzeléseik feltérképezése céljából. Ugyancsak a bolognai rendszerben tanuló hallgatók továbbtanulási és munkaerő-piaci várakozásait, karrierstratégiáit vizsgálta az Educatlo Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. 2009. évi adatfelvétele.2A kutatás máslkfő célcsoportját afelsőfokú szakképzésbe be-, illetve onnan kilépők alkották, lévén hogy ez a szint bevezetése óta vitatott képzési forma a felsőoktatásban. Előzménynek1Gábor Kálmán - Szemerszki Marianna - Tomasz Gábor: A kétciklusú képzés kezdetei. Felsőoktatási Kutatóintézet, Bp., 2006.2Ezzel kapcsolatban részletesebb információk találhatók: http://www.felvi.hu/diploman_tül/szakmai_tamogatas/eredmenyek/hallgatoLkuta-tas/kutatasljelentes