Bevezető
Felkészíteni a tanulókat a folyamatos önművelésre — társadalmunk egyre határozottabban igényli ezt a ma és a holnap iskolájától. Az önművelés legfontosabb eszköze a könyv, a folyóirat és ezek rendszerezett gyűjteménye: a könyvtár. Az iskola feladatához tehát...
Bevezető
Felkészíteni a tanulókat a folyamatos önművelésre — társadalmunk egyre határozottabban igényli ezt a ma és a holnap iskolájától. Az önművelés legfontosabb eszköze a könyv, a folyóirat és ezek rendszerezett gyűjteménye: a könyvtár. Az iskola feladatához tehát hozzátartozik, hogy megtanítsa tanulóit a könyv, a könyvtár szakszerű használatára. A módosított tantervek erre határozott javaslatot is adnak: "Ahol erre kedvezőek a körülmények, ott néhány esetben tartsanak egy-egy tanítási —nemcsak olvasási — órát az iskola vagy a helység gyermek- Ml. közművelődési könyvtárában, amennyiben a tanítás anyaga alkalmas erre " — javasolja az ált. iskolai tanterv módosítása, (l.sz. melléklet a művelődésügyi miniszter 114/1973. LMK. 9.J MM. számú utasításához.)
Uj feladat ez, amelynél nem támaszkodhatunk még kidolgozott módszertani elvekre. Felhasználhatjuk azonban — és fel is kell használnunk — a gyakorlat úttörőinek tapasztalatait. Országszerte találkoztunk vállalkozó szellemű pedagógusokkal, iskolai könyvtárosokkal és közművelődési könyvtárosokkal is, akik rendszeresen tartanak a könyv használatára épülő órákat könyvtári környezetben. Felkértünk közülük néhányat, hogy óráik leírásával tegyék egyéni tapasztalataikat szélesebb körben hozzáférhetővé. Munkáikból válogatva állítottuk össze óraleirás-gyüjteményünket, melyben az általános iskola alsó és felső tagozatán, a napközi otthonokban, a dolgozók iskolájában, a*gim-náziumban és a szakközépiskolában tartott órák szerepelnek, humán és természettudományos tárgyak egyaránt. Az órák színhelye az iskolai könyvtár, a gyermekkönyvtár vagy a közművelődési könyvtár felnőtt részlege, ritkábban a tanterem.
A leirt órák közös tapasztalatait bevezető tanulmány foglalja össze, mely a sokrétű tanulság alapján felvázolja a könyv iskolai, munkáltató használatának pedagógiai-módszertani kérdéseit is.
A könyvtárban tartott óra a szaktanár és a könyvtáros, az iskola és a könyvtár közös munkáján alapszik. Nem véletlen, hogy e gyűjtemény egy pedagógiai és egy könyvtári módszertani intézet közös munkájaként, közös kiadványaként jött létre. Meggyőződésünk, hogy e közös kiadvány a közoktatásügy és a könyvtárügy egyre mélyülő kapcsolatrendszerében további közös együttműködésnek, további közös munkáknak is kezdete.
Papp István, Kaján László,
a Könyvtártudományi és a Fővárosi Pedagógiai
Módszertani Központ Intézet
igazgatója igazgatója
Amennyiben az Ön által választott könyvesbolt neve mellett
1-5
szerepel, kérjük kattintson a bolt nevére, majd a megjelenő elérhetőségeken érdeklődjön a készletről és foglalja le a könyvet.
Az Ön adatainak védelme és a felhasználói élmény javítása érdekében weboldalunk különböző sütiket (cookie) használ.
Az "Összes elfogadása" gomb megnyomásával elfogadja a sütik használatát. A "Testreszabás" gomb megnyomásával a sütikről részletes információkat olvashat és egyedileg beállíthatja azokat.
Cookie-k és Adatvédelem
Mik azok a sütik (cookie-k)?
A cookie-k szöveges fájlok, amelyek egy weboldal információit tárolják a számítógépen. Kétféle sütit különböztetünk meg: az első
az oldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges, a másik pedig a magasabb szintű felhasználói élményhez szükséges.
Elengedhetetlen sütik
Ezeknek a sütiknek mindig be kell lenniük kapcsolva, mivel segítenek a felhasználói fiókkal kapcsolatos műveletekben és az
adatvédelmi beállítások tárolásában.
Személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések
Az alábbi cookie-k használatával hozzájárulhat a személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések megjelenítéséhez, valamint
segíthet nekünk jobban megérteni és fejleszteni az oldalunk teljesítményét.