Ha valaki kézbe veszi ezt a vaskos kötetet, elolvassa a címet és az alcímet, majd átböngészi a tartalomjegyzéket, akkor meglehet, elegendőnek látja a tájékozódást, mert tudja, mivel van dolga. A tartalomjegyzékből világosan elkülöníthetők a témák, szakmák, a 2000 őszén...
Részlet:
"Az elmúlt éve, kiben vezető párt- és állami szerveik mélyen elemezték a magyar közoktatási rendszer helyzetét és azokat az aktuális társadalmi, gazdasági és (tudományos folyamatokat, amelyek mindenkor meghatározzák az oktatási rendszerrel szemben támasztott...
Részlet a könyvből:
Erősítsük a pedagógusközösségek összeforrottságát!
Elmúlt évtizedben sokszor leírtuk ezt a szót: pedagógusközösség, Sok cikk és tanulmány fejtegette, hogy a szocialista nevelés csak pedagógusközösségek műve lehet, hiszen egységbe forrt, azonos...
Részlet:
"A felnőttnevelés szélesebb értelmezésen belül a felnőttek mind iskolaszerű, mind az iskolarendszeren kívüli oktatása a XIX. század második felében került napirendre Magyarországon. Megindulását a polgári átalakulás vetette felszínre és a vele kapcsolatos első...
A közoktatás uj nevelési és oktatási terveinek és a hozzájuk kapcsolódó eszközöknek a kidolgozása, fokozatos bevezetése a hetvenes évek elejétől több mint egy évtizeden át tartó folyamatos oktatáspolitikai és pedagógiai feladat. Á világos célok és utmutatások, a műfaji...
László Géza
A magyar gazdaság és az államháztartás helyzetének alakulása (1989-1994)
A magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei
1989-90 között a magyar gazdaságpolitikának a reformált tervgazdaság problémáival kellett szembenéznie, az állami újraelosztás túlzott...
Az Országos Pedagógiai intézet Tantervelméleti Osztálya sorozatot indit TANTERVELMÉLETI FÜZETEK címmel. Kiadványainkban a 6. sz. kutatási főirány keretében folyó tantervelméleti kutatásainkról kívánjuk tájékoztatni a téma iránt érdeklődő kutatókat, pedagógusokat és...
1987 májusában tizenegyedik alkalommal rendeztük meg a tantervelméleti konferenciát az Országos Pedagógiai Intézetben. A konferencia iránt megnyilvánuló nagy érdeklődés egyik oka feltehetően témaválasztásunk aktualitása volt. A tanári önállóság és a tanterv olyan téma,...
ELŐSZÓ
Tematikus elrendezésű tanulmánykötetet tart kezében az Olvasó, melyet a tanárképzés szakemberei írtak. Munkájuk inspirálója - József Attila szavaival - a "rendezni végre közös dolgainkat" igénye.
A Művelődési és Közoktatási Minisztériumban ezt az...
TÓTH GÁBOR /ELTE, Budapest/
A FILOZÓFIA-PEDAGÓGIA SZAKOS TANÁRKÉPZÉS KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE MAGYARORSZÁGON (1899-1949)
I. ELŐZMÉNYEK
Száz évvel ezelőtt, 1899-ben indult meg hazánkban először a filozófia-pedagógia
szakos tanárképzés. A filozófia-pedagógia szakos...
Részlet:
TANULMÁNYOK
KÖTE SÁNDOR EGYETEMI REFORM ÉS TANÁRKÉPZÉS
A szakemberek körén túl a szélesebb közvélemény előtt is ismert, hogy az egyetem, ezen belül a tanárképzés reformjának ügye visszatérően jelentkezik. Különösen az utóbbi 20 évben gyarapodott meg azoknak...
Az Országos Pedagógiai intézet Tantervelméleti Osztálya sorozatot indit TANTERVELMÉLETI FÜZETEK címmel. Kiadványainkban a 6. sz. kutatási főirány keretében folyó tantervelméleti kutatásainkról kívánjuk tájékoztatni a téma iránt érdeklődő kutatókat, pedagógusokat és...
Részlet:
"A felnőttnevelés szélesebb értelmezésen belül a felnőttek mind iskolaszerű, mind az iskolarendszeren kívüli oktatása a XIX. század második felében került napirendre Magyarországon. Megindulását a polgári átalakulás vetette felszínre és a vele kapcsolatos első...
Az 1995. októberében kiadott Nemzeti Alaptanterv (NAT) sok tekintetben megváltozott helyzetbe hozta, új feladatok elé állította mind a magyar pedagógusképzést, mind a tanárok képzését, felkészítését. Erre érdemes minden érdekeltnek felfigyelni, mivel a NAT céljainak...
Részlet:
NAGY LÁSZLÓ TANTERVFELFOGÁSA ÉS HATÁSA
Prohászka Lajos az 1948-ban megjelentetett "A tanterv elmélete" című egyetemi előadássorozatét a "reformpedagógia" tantervfelfogásának bírálatéval kezdte, é? egyoldalúságait vatta célba.
" a reformpedagógiát csak...