Ebben a kötetben az olvasó kézhez kapja annak a vándorgyűlésnek a teljes anyagát, amelyet a Magyar Nyelvtudományi Társaság - a Művelődésügyi Minisztérium, Szabolcs-Szatmá megye Tanácsa és a Nyíregyházi Tanárképző Főiskola közreműködésével - Anyanyelvünk az általános...
Előszót akkor kell írni - és akkor érdemes elolvasni -, ha a könyv fejezetei nem mondanak el mindent a könyv tartalmáról. Hogy ennek a könyvnek a fejezetei miért és hogyan kerültek egymás mellé, előzetes tájékoztatás nélkül nem volna érthető.
A cím sem mond sokat, hiszen az...
Részlet a könyvből:
"Az ember társas lény. Családba, emberek közé születik, élete során állandóan kapcsolatban áll másokkal, új és új ismeretségeket, esetleg barátságokat köt. Megfigyeli, megismeri a környezetében élő embereket, kialakítja viszonyát hozzájuk. Eközben...
Előszót akkor kell írni - és akkor érdemes elolvasni -, ha a könyv fejezetei nem mondanak el mindent a könyv tartalmáról. Hogy ennek a könyvnek a fejezetei miért és hogyan kerültek egymás mellé, előzetes tájékoztatás nélkül nem volna érthető.
A cím sem mond sokat, hiszen az...
"A nyelv a tudósnak ereklye, az írónak hangszer, a hírlapírónak fegyver. Közös érdekünk, hogy ez az ereklye minél tisztább, ez a hangszer minél zengőbb, ez a fegyver minél fényesebb és élesebb legyen" - írja Kosztolányi Dezső.
S mit jelent a nyelv a nevelő számára? Nemzeti...
Senki számára sem kell megindokolni, hogy miért foglalkozik a nyelvészet az anyanyelvi oktatással. Bár ennek a feladatnak az előtérbe állítása nem minden korszakban volt látható. A nyelvészet nagy, fölfelé ívelő korszakaiban azonban a nyelvészet elmélete, az anyanyelv leírása...
Senki számára sem kell megindokolni, hogy miért foglalkozik a nyelvészet az anyanyelvi oktatással. Bár ennek a feladatnak az előtérbe állítása nem minden korszakban volt látható. A nyelvészet nagy, fölfelé ívelő korszakaiban azonban a nyelvészet elmélete, az anyanyelv leírása...
Részlet a könyvből:
"A magyar nyelvi fakultatív foglalkozások célja: a tanulók anyanyelvi képességeinek fejlesztése a továbbtanulásban, az önművelésben és a társadalmi életben megkívánt információszerzés, -feldolgozás és -közlés területén.
Az átfogóan megjelölt...
Részlet a könyvből:
"A 6. osztály anyaga két témakört dolgoz fel; az egyik: a jeltudomány alapvető fogalmai, a másik: a szófajok nyelvtani és helyesírási tudnivalói.
Miért foglalkozunk a jelekkel és a jelrendszerekkel?
Az emberek életében - a világgal való kapcsolatukban...
Részlet a könyvből:
"MI A MONDAT?
Minden ember egyetlen napon is nagyon sok mondatat mond, hall, olvas, és - foglalkozásától függően - többet vagy kevesebbet le is ír. De ha megkérdeznénk néhány embertől, hogy mi a mondat, akkor először bizonyára elgondolkodnának a...
ÚTMUTATÓ
az általános iskola 5. osztálya számára készült magyar nyelvtani munkafüzet használatához
I.
A munkafüzet tartalma, felépítése
A nyelvtani munkafüzet a tankönyvvel együtt használatos, a tankönyvet kiegészítő oktatási eszköz. Gyakorlatai és feladatai az...
Az 1979/80. tanévben új dokumentumokkal dolgoznak a középfokú képzési célú szakközépiskolában. A "középfokú képzési célú szakközépiskolai nevelés és oktatás tervét" természetesen már előbb megismerik a pedagógusok, hogy felkészüljenek alkalmazására.
Ehhez a...
Előszót akkor kell írni - és akkor érdemes elolvasni -, ha a könyv fejezetei nem mondanak el mindent a könyv tartalmáról. Hogy ennek a könyvnek a fejezetei miért és hogyan kerültek egymás mellé, előzetes tájékoztatás nélkül nem volna érthető.
A cím sem mond sokat, hiszen az...
A nyelvtani munkafüzet a tankönyvvel együtt használatos, a tankönyvet kiegészítő oktatási eszköz. Gyakorlatai és feladatai az ismeretek megszilárdítását és alkalmazását szolgálják.
A tankönyv felépítését követve, a munkafüzet is óraegységekre tagolja a tantervi...
Részlet:
"Kommunikáció, információ. Ezt a két szót sokan hallották már, de jelentésüket kevesen tudnák pontosan értelmezni. Az nyilvánvaló, hogy mindkét szó idegen (latin) eredetű. Miért nem közli a cím magyar szóval — magyarán — ennek a fejezetnek a tartalmát?
Vannak...
A Magyar Nyelvtudományi Társaság, a Bessenyei György Tanárképző Főiskola, a Szabolcs-Szatmár megyei Tanács Művelődésügyi Osztálya és az Országos Pedagógiai Intézet 1976. június 20-tól 23-ig rendezték meg "Az anyanyelvi oktatás korszerűsítésének műhelyében" címmel a...
Részlet:
KAPCSOLATTEREMTÉS, KÖZLÉS
1. Értelmezzünk néhány kommunikációs helyzetet!
aj Egy kozmetikai szereket gyártó vállalat Lilla elnevezéssel újfajta szappant hirdet.
- Hányféle csatornát (közvetítő közeget) választhat a vállalat a hirdetés...
Részlet a könyvből:
"Kommunikáció, információ. Ezt a két szót sokan hallották már, de jelentésüket kevesen tudnák pontosan értelmezni. Az nyilvánvaló, hogy mindkét szó idegen (latin) eredetű. Miért nem közli a - cím magyar szóval - magyarán - ennek a fejezetnek a...
t 1. A beszéd vagy a nyelv?
A következő megállapítások közül melyik vonatkozik a beszédre, melyik vonatkozik a nyelvvel
- Olyan jelrendszer, amely szavakból (szótövekből
+ toldalékokból) és a mondatszerkesztés szabályaiból áll. _
- Az emberek közötti kapcsolatteremtés...