ajánlása szerzőktérképek a könyvbőlkönyvjelzőkbeleolvasó



A Pál utcai küldetés megrendelhető itt

Kedves tanárkollégánk!


Engedje meg, hogy e könyv szerzőiként így szólítsuk meg Önt, hiszen mi magunk is a pedagóguspályán - vagy épp a pálya közvetlen környezetében - járunk, dolgozunk, élünk. Tudjuk, hogy a fiatalok olvasási szokásai az utóbbi évtizedekben - több hullámban és többféle hatásra - megváltoztak, s ma sokan közülük nemigen sejtenek élménylehetőséget például egy leírásokkal, jellemzésekkel gazdag regény átélő elolvasásában - a populáris irodalom könnyűlovasságának mutatványaira sokkal szívesebben odafigyelnek.
Tapasztalataink szerint a részvétel lehetősége az élmény alakításában megélénkíti szinte mindenki figyelmét. A mi próbálkozásunk e lehetőség megteremtésére ez a kalandkönyv, amely Molnár Ferenc ifjúsági regénye, A Pál utcai fiúk történetét kínálja fel, ám történetlehetőségek tárházaként. A neveket, a helyszíneket, a kort, a karakterek lényegét megtartottuk, de abban, hogy a szereplők mit tesznek - mondjuk így: a cselekményekben, fordulatokban újabb izgalmakat keresve -, maga tallózhat az olvasó. Persze, vállalva a kalandot, el kell fogadnia annak kockázatát is, hogy választásai nyomán a könyv hőse - akinek szerepét magára ölti - nem mindig győzedelmeskedik, néha katasztrófaközeli helyzetbe sodródik, vagy olykor el is vész e katasztrófában.
Könyvünk a kalandkönyv műfajának játékszabályaihoz igazodik. Ezt a szerkezetet kínálja föl az olvasónak, s hívja őt belső kalandokra is. Ám jelen könyvtípuson belül legjobb tudásunk szerint újdonság az az alaphelyzet, hogy egy klasszikus magyar történet hőseinek sorsát követjük, sőt egyenesen egy kötelező (és általában kedvelt) olvasmány főhősének öltözékébe bújtatjuk a vállalkozó kedvű ifjú olvasót.
Nemecsek Ernő és társainak története a gyerekek, fiatalok irodalmi, filmes és színházi kánonjának része, és ez alighanem még sokáig így lesz. Akkor is, ha a grundot a világvárossá fejlődő Budapest építési vállalkozói ragadják el a győztesektől. Könyvünk egyik olvasatában hűek maradtunk ehhez a romantikához. De - jó posztmodern módra - más változatokat is kínálunk. A fiúk közötti viszony alakítható máshogy is, Ernő akár életben is maradhat, megköthető a béke a háborúzó felek közt, és van olyan változat, amelyben a grund helyén a századelő jelentős szociálpolitikai újdonsága, settlement épül. S még valami: amennyire az alaptörténet maszkulin karaktere megengedte, megkíséreltünk - nem didaktikus jelleggel és nem tárgyiasítva - egy-két leányszereplőt is bevonni a történetbe.
Könyvünk történetszálai tehát sokirányú és sokhangú morális és etikai tanakodásra adnak lehetőséget. Érdemes belefogni ezekbe, akár a diákokkal folytatott beszélgetések során is.
Titkon, némi becsvággyal azt reméljük, hogy a gyerekek a képregények és magazinok mellett A Pál utcai küldetéstis lapozzák majd az órák során a pad alatt. Vagyis az ifjú olvasók örömére, izgalmára és épülésére szövetkeztünk a szóban forgó kötet megírására. Kérjük, ha a fent jelzett eset előfordul, ne kobozza el a könyvet! Lapozzon bele, majd adja vissza bizalommal az ifjú olvasónak! Reménykedünk ugyanis abban, hogy a történetmesélés, a jellemábrázolás, a konfliktusok hitelessége, a vágyak, álmok és csalódások sorozatának dramaturgiája, a környezet - a világvárossá épülő „békebeli” főváros - hitelességre törő rajza valóságos élményt vált ki az olvasóból.
Ha pedig Ön társunk lesz az olvasásban, akkor reményeink szerint Önben is.

A Szerzők

AJÁNLÁS


Kedves Kolléga!
Bizonyára Te is tapasztalod, hogy a média és az internetes játékok fénykorában egyre nehezebb rávenni a gyerekeket az olvasásra, holott egy jó könyv pótolhatatlan mind a szókincs, mind pedig a személyiség fejlesztésében vagy épp a fiatalok önmagukra találásában. Közel sem mindegy ezért, hogy mikor milyen könyveket adunk a digitális bennszülöttek kezébe.
Nos, Veszprémi Attila, Nagy Ádám és Trencsényi László a hazai ifjúsági irodalomban egyedülálló ötlettel álltak elő: elágazásos történetekkel, választási lehetőségekkel újraírták és interaktívvá tették Molnár Ferenc 1906-ban megjelenő híres könyvét, A Pál utcai fiúkat. Az ifjú olvasók így Nemecsek Ernő bőrébe bújva saját maguk alakíthatják a történetet számtalan értelmezési lehetőséggel.
Talán ez lehet az a műfaj, amellyel a mai fiatal olvasóknak sikerül olyan élményeket adni, ami miatt közelebb kerülnek az irodalomhoz, és megszeretik az olvasást. Emiatt nem hiányozhat egy modern magyartanár és 21. századi diák a könyvespolcáról sem. Az interaktív Pál utcai küldetés nemcsak hidat épít a generációk között, de életkortól függetlenül izgalmas játékot, kihívásokat és szórakozást ígér, ahol gondolkozni kell, döntéseinkkel pedig jobban sikerül megismernünk magunkat és másokat. A könyv közös olvasása új értelmet adhat az irodalomóráknak is, így talán a diákokkal közösen sikerül kitűzni a grundra a zászlót, ami azt hirdeti, hogy olvasni mégiscsak az egyik legjobb dolog.

Fegyverneki Gergő
magyar-média szakos tanár

A SZERZŐK

Nagy Ádám hat diplomáját a legkülönbözőbb területeken szerezte. Neveléstudományból doktorált és habilitált, korábban a Nemzeti Civil Alapprogram elnöke és a Magyar Tudományos Akadémia Bolyai-ösztöndíjasa volt. Jelenleg a Kodolányi János Egyetem docense, a Magyar Szociológiai Társaság elnökségi tagja. Szerkesztője és egyik szerzője a Nevelj jedit! - A képzelet pedagógiája, a Párhuzamos univerzumok - Képzelet és tudomány és az Egy galaxissal odébb - Fantáziavilágok valóságai című köteteknek, amelyek a fantáziavilágok apropóján végeztek tudománynépszerűsítő feladatokat.



Trencsényi László zuglói gyerekkora és tanulóévei után egy palócföldi általános iskolában hasznosította tanári diplomáját. Majd a gyerekmozgalom, az úttörővilág reformjaiban vállalt szerepet. A hetvenes évektől folyamatosan jelentek meg tudományos pedagógiai, kritikai és szépirodalmi írásai. Több egyetemnek, főiskolának volt vezető oktatója. A neveléstudomány kandidátusa.



Veszprémi Attila középiskolai magyartanárként végzett 2001-ben. Az 1990-es évek közepétől 2013-ig főként iskolai alkotóprojektek, előadások, koncertek művészeti vezetőjeként, gyerekszereplőkkel készülő zenei és meselemezek, amatőrfilmek rendezőjeként, táborpedagógusként és weblapkészítőként dolgozott. Írásai 2002-től kezdődően a Taní-tani folyóiratban, majd a Raabe Kiadó pedagógiai kiadványaiban jelentek meg. 2014-től máig az Új Pedagógiai Szemle folyóirat szerkesztője.

 

TÉRKÉPEK A KÖNYVBŐL






KÖNYVJELZŐK - HA ELVESZTETTED, INNEN LETÖLTHETED, KINYOMTATHATOD!