Bővebb ismertető
Bevezető
A XIX. századon végighúzódó természetelvűség, mely a festészet területén
forradalmi változásokat eredményezett, hatással volt a XIX-XX. század
művészetoktatására és stílusirányzataira. Hatása a képzőművészeti közízlésben
máig tetten érhető. A különböző művésztelepek (Nagybánya 1896., Szolnok 1902.,
Jászapáti - Vágó Pál 1923., stb.) szellemiségét, művészetfelfogását is meghatározta
a plein air, s a természet így nem csak témája, de ihletője is volt a létrehozott
műalkotásoknak. A művésztelepek kisugárzása - mintegy az akadémikus
művészetfelfogás ellenpontjaként - hatása alá vonta nem csak a fővárosi, de a
vidéken élő művészeket is, és szervező erővé vált a művészoktatásban.
Jászapátiban, a Vágó Pál által 1923-ban megrendezett, s több nyáron ismétlődő
művésztelep is abból az igényből jött létre, hogy a képzőművészeti főiskola
hallgatói a műtermi munka mellett a szabadban is dolgozhassanak. (E
művésztelepen többször megfordultak a szolnoki művésztelephez kapcsolódó
művészek is: Aba-Novák Vilmos, Chiovini Ferenc, Gecse Árpád stb.). Műveik
tanúsága szerint hasonló szellemben dolgoztak az először 1936-ban kiállító
Jászberényi Nyolcak tagjai is, akik - bár a csoport neve többször változott - 1942-ig
állítottak ki, s a fővárosba is meghívást kaptak. A háborút túlélt és Jászberényben
maradt tagjai, több új taggal 1952-ben létrehozták a Magyar Képző- és
Iparművészek Jászberényi Munkacsoportját, s újból kiállításokon szerepeltek.
Mindez azért kívánkozik könyvünk bevezetőjébe, mert ebbe a munkacsoportba
lépett be az 1948-ban Jászberényben letelepedő Vuics István is, aki festői életművét
abban az ötven évben hozta létre, melyet Jászberényben töltött. A Tanítóképző
tanáraként állandó résztvevő volt a munkacsoport kiállításain. Velük együtt
szerepelt a Képzőművészek Közép-magyarországi Területi Szervezete kiállításain.
Kiállításaikat kiállítóhelység híján különböző közintézményekben tartották. A
munkacsoport tagjai Sáros András, Benke László, Makay József, az alattyáni
Gecse Árpád, Vuics István - valamennyien tagjai voltak a Magyar Népköztársaság
Művészeti Alapjának. A jászberényi festők kiállításán gyakran szerepelt gy. Riba
János is, aki 1964-től lett „Alap"-tag. Máté György szobrászművész 1972-től
kapcsolódott a csoporthoz.
Vuics István művészetfelfogását azonban nem a jászsági művészeti
hagyományok és az említett képzőművészek szemlélete határozta meg, hanem
mesterének, Boldizsár Istvánnak Nagybányán pallérozott stílusa. Ehhez haláláig
hű maradt.
B. Jánosi Gyöngyi