Bővebb ismertető
Részlet a könyvből:
NOSZTALGIA NÉLKÜL
Í Lapunk az elmúlt években minden számában tett kitekintést a rendszerváltás
előtti múzeumi rendszerre, vagy tanulmányokban érintettük a múltat, vagy
a korszak fontos embereit szólaltattuk meg. Mivel látjuk, hogy egyre-másra
nyílnak a hatvanas-hetvenes évek kultúráját (építészetét, festészetét, fotó-, film-
és színházművészetét) bemutató vagy elemző kiállítások, ezért úgy döntöttünk,
hogy ezúttal nagyobb terjedelemben foglalkozunk a témával, méghozzá főként
azokkal a területekkel, amelyeket elkerülnek a korszakra vonatkozó kutatások,
holott máig meghatározzák a hazai muzeológia rendszerét, működését. Ilyen
a tájházkonjunktúra vagy a településmonográfiák kiadása, a megyei rendszer
kialakulása, más megközelítésben foglalkozunk a „szentendreiséggel", meg-
próbáljuk - felkért hozzászólók közreműködésével - összefoglalni a hatvanas
évektől a rendszerváltásig tartó időszak kiállításpolitikáját. Megszólaltatunk
egy akkori „fontos embert", aki bár végig a háttérben maradt, de a múzeumok
világában közismert tény volt, hogy kezdeményezéseivel és döntéseivel alapve-
tően meghatározza a közgyűjtemények működését. Egy másik alanyunk pedig
pályája egészét arra tette fel, hogy megőrizze, dokumentálja a korszak tervező-
művészetét, a lehető legnagyobb hatékonysággal - már amennyire engedték
neki. A pártállam muzeológiája kimeríthetetlen téma, akár több lapszámot is
meg tudtunk volna tölteni anyaggal, és ahogy teltek a hónapok a tervezéssel és
írással, az újabb és újabb kiállítások döbbentettek rá minket, hogy mennyi min-
den maradt ki. A legtöbb fejtörést mégis a „főcímünk" okozta: mi legyen az az
egyetlen szó, amelyik nemcsak egyértelművé teszi, de össze is foglalja mindazt,
amire ennek a számnak a java részét felfűztük. Végül maradtunk annál a szó-
nál, ahogyan az első gondolattól a tördelésig mi magunk hívtuk a számot, így
lett rendhagyó módon egy személy, a korszak vezető politikusának neve a hí-
vószó: Kádár.