Bővebb ismertető
TÖPRENGÉSEK A TESTNEVELŐ TANÁROK ÉS AZ EDZŐK PEDAGÓGIAI SZEREP JELLEGZETESSÉGEINEKLEÍRÁSÁHOZTöbb, mint tíz esztendeje részesülök a testnevelő tanárok és az edzők pedagógiai képzésének felelősségében. Tanári pályám haladtával a felelősségérzet nem ccökken. A tapasztalatok felhalmozódása inkább fokozza azt. A képzésben elkövetett hibát nehéz jóvátenni, amit akkor elmulasztottam, azt most nem pótolhatom.A régi tanítványok udvarias finomsággal bár, de éreztetik velem, hogy pedagógiai alapozó képzésük gyakorlati értelmére maguknak kellett rájönniük testnevelő tanári, illetve edzői gyakorlatuk során.Ez egyfelől természetes is, hiszen meglehetős hosszú az út a másodéves tanulmányok _Comeniusától vagy Rousseaujától a tornatermek és a sportpályák törvényeiig és valóságáig. Hálás vagyok azoknak, akik az úton járva "rájönnek" az elhalt mesterek példájának és tudásának jelentőségére. Az is öröm, hogy a testnevelő tanári munkában kiderül a nevelés mibenlétéről, céljáról, a személyiségről, a nevelés lehetőségéről és eszközrendszeréről tanult gondolatívek jelentősége. Hálás vagyok azoknak az edzőknek, akik a teljesítménykényszer drámai feszültségeiben is ráemlékeznek, hogy "hatástechnológussá" kell lenniük, alkalmazniuk kell a pedagógiai technológia fegyvertárát, ha komolyan szándékozzák tanítványaik javuló centimétereit, perceit vagy tizedmásodperceit és győzelmes góljait.Másfelől viszont korántsem egyértelmű az öröm, ha a tanítványok tanulmányaik gyakorlati értelmét főleg csak utólag látják meg.Ugy vélem, tán ennek fő oka az, hogy a tanítványok a képzés folyamatában nem eléggé jól tudatosítják, nem eléggé élik át azoknak a szerepköri feladatoknak a lényegét, amelyekre a képzés felkészíti őket. A képzés során nem sikerül biztositanunk, hogy a testnevelői és az edzői szakma végzésének társadalmi konkrétsága nyilvánvaló legyen, ideértve a szóban forgó szakemberek társadalmi "helyzetének'' sajátosságait. Nem sikerül megfelelő hatékonysággal közvetítenünk, hogy mit vár a társadalom a testnevelő, illetve edző szakembertől. E vonatkozásban sokszor túlságosan általánosságokban fogalmazzuk azokat a normákat, amelyek teljesítése e hivatások teljesítésének feltétele. Továbbá a képzés során nem válnak eléggé nyilvánvalóvá azok a jellegzetes cselekvésmódok, amelyek e normák megvalósításának eszközei.Pontosan és hatékonyan feltárni a hivatásteljesítés konkrét feltételeit, normáit és cselekvésrendszerét, ezáltal hatékonyabb képzési folyamatot "bonyolítani" -ezt kívánja a társadalom a testnevelő tanárok és edzők képzésének felelősségét viselő intézményektől és személyektől. Az mszmp Politikai Bizottságának határozata, a minisztertanácsi határozat és egyéb dokumentumok által erősítve a Testnevelési Főiskolán is tartalmi reformok folytak és folynak. E dokumentumokA Testnevelési Főiskola Közleményei. 1983. 1.11