Mottó:Nézetem szerint a tudományfejlődésében ismernünk és méltatnunk kell az elődök munkáját is, mert a mily becses és nélkülözhetetlen a tudomány nemzetközi ismerete, épp oly becses és nélkülözhetetlen annak ismerete is, hogy ez a tudomány hogyan fejlődött a hazai...
Mottó:Nézetem szerint a tudományfejlődésében ismernünk és méltatnunk kell az elődök munkáját is, mert a mily becses és nélkülözhetetlen a tudomány nemzetközi ismerete, épp oly becses és nélkülözhetetlen annak ismerete is, hogy ez a tudomány hogyan fejlődött a hazai talajban a múltban, mert csak így hasznosíthatjuk azt kellőleg a jövőben is." (Láng L lm. 1913, 89. o.)A következőkben a demográfia magyarországi oktatásának megindulását és folyamatát (fejlődését) kívánjuk bemutatni. Tehát nem a népességtudomány történetének megírása a célunk (azt már mások megírták), hanem csak" oktatásának krónikáját szeretnénk minél pontosabban felvázolni a megismert forrásmunkák és visszaemlékezések alapján. Témáinknak ez a szűkítése nem könnyíti, hanem nehezíti vállalt feladataink teljesítését. Ugyanis szem előtt kell tartanunk azt, hogy a demográfiai ismeretek oktatása nem önállóan, hanem a statisztika elméletének és módszertanának tanításával együtt történt. Már a leíró statisztika témái között is jelentős helyet foglaltak el a népességre vonatkozó ismeretek, amelyek a későbbi évtizedekben is fontos részei maradtak a tananyagnak. Megbízható adatokat azonban majd csak a népszámlálások, ill. a XIX. század végén megindított és folyamatossá váló népmozgalmai összeírások biztosítottak. De a statisztika elméletének, módszertanának és intézményhálózatának fejlődése a demográfia ismeretanyagát is gazdagította a népességstatisztika eszközrendszerének és tudományos alapjainak bővítésével.E téma történetének tanulmányozása során figyelemmel kellett lenni arra is, hogy hazánkban a statisztikai jellegű ismereteket egészen a XX. sz. elejéig (az egyetemi közgazdászképzés megindulásáig) a jogászképzés keretében oktatták. Ez egyrészt azt jelentette, hogy a tananyagnak alkalmazkodnia kellett a jogászképzés változó tematikájához, másrészt a statisztikai és demográfiai témákat a jogász professzorok főtárgyuk mellett oktatták. E tárgyak lehettek pl. a bányajog, a közigazgatási jog, később a közgazdaságtan stb. stb. (A statisztikus" mint szakma-szakképzettég" csak a XIX. sz-ban különült el az egyéb foglalkozási ágaktól.)Hazánkban a statisztika oktatásának kezdő időpontjául rendszerint az 1777. évet tartják a szakemberek, mert akkor állították fel a nagyszombati Érseki Egyetemen a statisztikai tanszéket. Azonban a bölcsészek számára már ezt megelőzően is oktattak statisztika jellegű ismereteket pl. a politika és cameralis tudományok" keretében.
Termékadatok
Cím: A demográfia oktatása a jogász- és a közgazdászképzésben [antikvár]
Amennyiben az Ön által választott könyvesbolt neve mellett
1-5
szerepel, kérjük kattintson a bolt nevére, majd a megjelenő elérhetőségeken érdeklődjön a készletről és foglalja le a könyvet.
Az Ön adatainak védelme és a felhasználói élmény javítása érdekében weboldalunk különböző sütiket (cookie) használ.
Az "Összes elfogadása" gomb megnyomásával elfogadja a sütik használatát. A "Testreszabás" gomb megnyomásával a sütikről részletes információkat olvashat és egyedileg beállíthatja azokat.
Cookie-k és Adatvédelem
Mik azok a sütik (cookie-k)?
A cookie-k szöveges fájlok, amelyek egy weboldal információit tárolják a számítógépen. Kétféle sütit különböztetünk meg: az első
az oldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges, a másik pedig a magasabb szintű felhasználói élményhez szükséges.
Elengedhetetlen sütik
Ezeknek a sütiknek mindig be kell lenniük kapcsolva, mivel segítenek a felhasználói fiókkal kapcsolatos műveletekben és az
adatvédelmi beállítások tárolásában.
Személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések
Az alábbi cookie-k használatával hozzájárulhat a személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések megjelenítéséhez, valamint
segíthet nekünk jobban megérteni és fejleszteni az oldalunk teljesítményét.