POLYÁK ZSOLT
A titkos információgyűjtés és a titkos adatszerzés
A titkos felderítés durva beavatkozást jelent a magánélethez, a magánlakás és a levelezés tiszteletben tartásához való alapjogokba, ezért szabályozása különleges biztosítékrendszer kiépítését követeli...
POLYÁK ZSOLT
A titkos információgyűjtés és a titkos adatszerzés
A titkos felderítés durva beavatkozást jelent a magánélethez, a magánlakás és a levelezés tiszteletben tartásához való alapjogokba, ezért szabályozása különleges biztosítékrendszer kiépítését követeli meg.
Az Európa Tanács R (96) 8. számú ajánlása1 a bűnözés elleni harcra vonatkozó általános intézkedések között kiemeli, hogy bármilyen súlyos is egy társadalom helyzete a bűnözés szempontjából, a leküzdésére szolgáló demokratikus értékeket, az emberi jogokat és a jog uralmát figyelmen kívül hagyó valamennyi intézkedés elfogadhatatlan.
Hazánk 1992. november 5-én ratifikálta, majd az 1993. évi. XXXI. törvénnyel kihirdette az — emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt - Emberi jogok európai egyezményét. Az egyezményben foglalt jogok állam általi megsértése eselén az egyén vagy egyének csoportja az Emberi Jogok Európai Bizottságához, illetve az Emberi Jogok Európai Bíróságához (a továbbiakban: EJEB) fordulhat kérelemmel az egyezmény megsértésének kimondása érdekében.
Témám szempontjából az egyezmény 8. cikke deklarálja a magán- és családi élethez, valamint a lakás és a levelezés tiszteletben tartásához való jogot. Ezzel együtt elismeri, hogy e jogokba a hatóságok bizonyos feltételek megléte esetén beavatkozhatnak. Erre azonban csak törvényben meghatározott esetekben és csak akkor kerülhet sor, ha ez az egyezményben meghatározott célok elérése érdekében szükséges.
A meghatározásból kitűnik, hogy három együttes feltétel fennállása — nevezetesen a törvényesség, a meghatározott cél és a szükségesség - esetén kerülhet sor a 8. cikk 2. bekezdésében foglalt korlátozásra. A Bizottság és a Bíróság a törvényesség értelmezésével több telefonlehallgatási ügy vizsgálatakor foglalkozott. A Bizottság a Julién Mersch és társai Luxemburg elleni ügyben egyrészt megállapította, hogy a „törvényben meghatározott eset" kitétel azt jelenti, hogy a beavatkozás szabályozásának a jogállamiság elvével összhangban kell lennie, másrészt kinyilvánította, hogy a törvényi szabályozás alapján a beavatkozást egy háromszintű ellenőrzési rendszernek kell alávetni, így: elrendeléskor, végrehajtáskor, illetőleg befejezéskor.2 A Bíróság több ítéletében szintén kitért a törvényesség értelmezésére.
A Klass és társai Németország elleni ügyben3 kimondta azért, hogy a demokratikus intézmények biztosítása érdekében elengedhetetlenül szükséges beavatko-
Belügyi Szemle, 2006/6.
Amennyiben az Ön által választott könyvesbolt neve mellett
1-5
szerepel, kérjük kattintson a bolt nevére, majd a megjelenő elérhetőségeken érdeklődjön a készletről és foglalja le a könyvet.
Az Ön adatainak védelme és a felhasználói élmény javítása érdekében weboldalunk különböző sütiket (cookie) használ.
Az "Összes elfogadása" gomb megnyomásával elfogadja a sütik használatát. A "Testreszabás" gomb megnyomásával a sütikről részletes információkat olvashat és egyedileg beállíthatja azokat.
Cookie-k és Adatvédelem
Mik azok a sütik (cookie-k)?
A cookie-k szöveges fájlok, amelyek egy weboldal információit tárolják a számítógépen. Kétféle sütit különböztetünk meg: az első
az oldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges, a másik pedig a magasabb szintű felhasználói élményhez szükséges.
Elengedhetetlen sütik
Ezeknek a sütiknek mindig be kell lenniük kapcsolva, mivel segítenek a felhasználói fiókkal kapcsolatos műveletekben és az
adatvédelmi beállítások tárolásában.
Személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések
Az alábbi cookie-k használatával hozzájárulhat a személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések megjelenítéséhez, valamint
segíthet nekünk jobban megérteni és fejleszteni az oldalunk teljesítményét.