Bővebb ismertető
ELŐSZÓ
A Szerző könyvei sajátos „ízeket" hordozó publikációk a menedzsment- és a marketingtudomány határán. A Szerzőre jellemző integrativitás, a különböző nézetek együttes, értelmezett bemutatása különösen izgalmassá teszi műveit, mivel olyan oktatási intézmény elvárásainak igyekszik mind megrendelői, mind hallgatói oldalon megfelelni, amely csak nagyon korlátozott időben tud lehetőséget biztosítani e szakterületek tárgyalására.
A „Piacfejlesztési döntések" című könyv egyszerre ötvözi magába legalább 3-4 szaktárgy ismereteit, amelyek a közgazdasági képzésekben külön kurzusokként jelennek meg. Ez önmagában nehéz feladatot jelent, ám a Szerző vállalt kötelezettségét rutinosan, magabiztosan oldotta meg. Egy igazán jói megírt, olvasmányos, tartalmas művel találkoztam, sőt a terjedelmi kényszer miatt újszerű felépítésben.
A tankönyv öt fő részre oszlik, amelyek közül az első a környezeti változásokkal foglalkozik. Három fejezete közül az indító egy rövid bevezetés. A másodikban az előrejelzések módszertana került bemutatásra. A technológiai hatáselemzés bemutatását különösen érdekesnek, s tanulságosnak tartom. A harmadik, és egyben utolsó fejezet kitekintő elemzésekre vállalkozott. Több része ismétlő jellegű, a marketing alapkurzusokból köszön vissza (Lásd portfoliók), más részei, így a STEEP elemzés kiszélesítik az olvasó látókörét. Számos mai adat és információ került bemutatásra alátámasztva a STEEP elemzés hatásosságát. A jövőbeli tendenciák bemutatásakor sok olyan kérdés felvázolására került sor, amelyek tartalma ma komoly, és egymással ellentétes irányú és értelmezésű vitákat váltott ki, pl. az energiaválság, a globális felmelegedés kérdéseiben.
A II. rész a vállalati erőforrások tárgyalását foglalja magában. Első három fejezete rövid, tárgyszerű, fejezetenként 4-5 oldal. A 4. fejezet a csúcspont. A vállalati kapcsolatrendszerek bemutatása terjedelmét tekintve bőséges, és nagyon hasznos. Ez olyan rész, amelyet minden felsőoktatási intézményben oda kellene adni a hallgatóknak. Az 5. fejezet vázlatos kitekintés a szervezés-vezetés témakörében, míg a 6. fejezet a manapság divatos benchmarkmg és BSC módszertanát és lényegét tárgyalja röviden. Leírásai pontosak és korrektek.
Az imázs, mint erőforrás tárgyalása rövid, míg az innovációval foglalkozó nyolcadik fejezet - bizonyára a szerző ez irányú szakmai előélete miatt is - különösen remek összefoglalás. Végül a II. részt záró SWOT elemzést sok példával illusztrálta a Szerző.
A HL rész témája az értékesítés. A hallgatók számára talán ez lesz a legnehezebben emészthető fejezet, mivel sokszor egymásnak gyökeresen ellentmondó nézetek összeütközéséről beszélhetünk. Az ügyfélérték bemutatása tetszetős, a harmadik fejezetben tárgyalt ügyfélszolgálat pedig kimondottan alapos, tartalmas és sokoldalú elemzés. A 4. fejezetben számos diszciplína találkozik. Az informatika, a vezetéstudomány, a döntéselmélet és más területek szintézise valósul meg olvasmányos és ugyanakkor szakszerű formában.
A IV. rész az elvárt piaci magatartás leírásáé. Egyik oldalon a fogyasztóvédelem különböző formáiról esik szó, másrészt a vállalati tisztességről, s az etikus piaci viselkedés alapjairól, illetve a vállalatok, vállalkozások társadalmi felelősségéről. Érdekes, elgondolkoztató, s a mához kötődő gondolatok sokasága jelenik meg itt.