Részlet:
A magyar nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban
(Történelmi áttekintés, 3. rész)
Dr. Chikán Zoltánné
(Közlésre érkezett: 1977. január 31.)
A magyar nyelvirodalom alakulásában jelentős tényező volt az 1905-i tanterv megjelenése. Ez a tanterv a...
Részlet:
A magyar nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban
(Történelmi áttekintés, 3. rész)
Dr. Chikán Zoltánné
(Közlésre érkezett: 1977. január 31.)
A magyar nyelvirodalom alakulásában jelentős tényező volt az 1905-i tanterv megjelenése. Ez a tanterv a nyelvtani magyarázatokra szánt időt felére csökkentette, ennek folytán az anyagot is alaposan meg kellett szorítania. Ezzel az volt a célja, hogy "a aromatizálás túlságait kiküszöbölje a népiskolából." Kimondta, hogy a grammatika tanítása a népiskolában főleg a helyesírást szolgálja. A fődolog, hogy a gyermekek egyszerű gondolataikat könnyen, világosan és szabatosan ki tudják fejezni szóban és írásban egyaránt.
Az új tanterv életbe lépése után dicséretes gyorsasággal jelentek meg új tankönyvek és régi tankönyvek új átdolgozásai. Már 1906-ban napvilágot látott Komáromi Lajos példatára. Ez a valóban nagyon gyakorlati munka módszertörténeti szempontból is jelentős. Előszó helyett módszertani utasításokat "figyelmeztetéseket" ad. Figyelmeztet pl. többek között arra, hogy a tanulókkal csak a megoldást kell leíratni, a feladatot nem; minden dolgozatnak legyen címe; minden írásbeli feladatot először szóban készíttessünk el; stb. stb. Sok transzformációs feladatot ad: írják át a tanulók a verses szöveget prózára, tegyék át más igeidőbe stb. stb. Nagyon életszerűek a feladatok: a mondatalkotást pl. így gyakoroltatja: "Mondj egyszerű vagy összetett mondatot a következő nagy férfiúról: Vörösmarty Mihály, Arany János, Kossuth Lajos, Széchenyi István." - Szituációs gyakorlatok tömegével gyakoroltatja a közéleti fogalmazványok szerkesztését és a levélírást - Érvényesíti a tantárgyi koncentrációt. A határozók tanításánál pl. ilyen feladatot ad: "Készítsetek fogalmazványt Magyarország bányái cím alatt a következő gondolatmenettel: Hazánk csak mezei terményekben gazdag-e? Ásványaink közül mik a legnevezetesebb, mik fordulnak elő nagyobb mennyiségben? Hazánk mely vidékei azok, amelyeken a bányászat a lakosok főfoglalkozása?" - Nagy gondot fordít a nyelvhelyesség ápolására. Az idegen szavak helyett magyar szavak használatát javasolja. - A jó magyarságért azzal is harcol, hogy sok szólást, közmondást közöl kötet több részében.
Termékadatok
Cím: A magyar-nyelvtankönyvek felhasználása az iskolai oktatásban [antikvár]
Amennyiben az Ön által választott könyvesbolt neve mellett
1-5
szerepel, kérjük kattintson a bolt nevére, majd a megjelenő elérhetőségeken érdeklődjön a készletről és foglalja le a könyvet.
Az Ön adatainak védelme és a felhasználói élmény javítása érdekében weboldalunk különböző sütiket (cookie) használ.
Az "Összes elfogadása" gomb megnyomásával elfogadja a sütik használatát. A "Testreszabás" gomb megnyomásával a sütikről részletes információkat olvashat és egyedileg beállíthatja azokat.
Cookie-k és Adatvédelem
Mik azok a sütik (cookie-k)?
A cookie-k szöveges fájlok, amelyek egy weboldal információit tárolják a számítógépen. Kétféle sütit különböztetünk meg: az első
az oldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges, a másik pedig a magasabb szintű felhasználói élményhez szükséges.
Elengedhetetlen sütik
Ezeknek a sütiknek mindig be kell lenniük kapcsolva, mivel segítenek a felhasználói fiókkal kapcsolatos műveletekben és az
adatvédelmi beállítások tárolásában.
Személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések
Az alábbi cookie-k használatával hozzájárulhat a személyre szabottabb és relevánsabb hirdetések megjelenítéséhez, valamint
segíthet nekünk jobban megérteni és fejleszteni az oldalunk teljesítményét.