Bővebb ismertető
A nagy hagyományokkal rendelkező gyulai Felnőttoktatási Akadémia szakmai és szerkezeti megújítása elkerülhetetlenné vált. E törekvéseket a 2004-ben megrendezett konferencián valósítottuk meg először, amikor már az új névvel - 3 I Akadémia - és megújult, a korábbihoz képest „szélesebb" tematikájú programmal és tartalommal igyekeztünk az érdeklődők szakmai igényeit kielégíteni. Ezt a folyamatot szeretnénk ebben az évben is folytatni. Az elmúlt évben körbejárt téma - Átmenet az iskola világából a munkaerőpiacra - egyik központi kérdése az volt, hogy a közoktatás intézményei hogyan reagálnak azokra a kihívásokra, amelyek a munkaerőpiac oldaláról érik őket. Ebben az évben az előadások, szekciók és más munkaformák az iskolák beágyazódása a helyi társadalomba témát igyekeznek minél sokrétűbben bemutatni a konferencia résztvevői számára. E probléma kapcsán elsősorban mind az iskolák, mind pedig az iskolákat körülvevő „helyi társadalmak" lehetőségeit, jó gyakorlataikat, kooperációikat, az integrációval és az inkluzivitással összefüggő reflexióikat igyekeztünk feltárni. E témaválasztás is jelzi, hogy továbbra is célunk az, hogy a hagyományos kör, az iskolarendszerű felnőttoktatás képviselői mellett a közoktatás más résztvevői, az általános és középiskolák, a szakiskolák, valamint a pedagógiai intézetek és hasonló szakmai szervezetek képviselői, így a piaci alapon működő oktatási vállalkozások képviselői is megjelenjenek a rendezvényen. Ebben az évben már a konferencia címében igyekeztünk utalni a rendezvény központi gondolatára: Innovatív környezet - inkluzív társadalom - integratív iskola. Úgy láttuk, hogy részben EU-tagországgá válásunk, részben pedig az ezzel összefüggő kihívások minden korábbinál élesebben vetik fel azt a kérdést, hogy vajon iskolarendszerünk intézményei milyen kapcsolatban állnak az őket körülvevő „társadalommal", az iskola fenntartóival, az iskola használóival, valamint a helyi közösségek más szereplőivel. Nem kerülhető meg az a kérdés, hogy mennyiben tud az iskolarendszerű oktatás és (szak)képzés megfelelni a társadalom kívánalmainak. Egyértelműnek látszik, hogy az iskola és a „társadalom" közötti kapcsolatot a korábban megszokott elemekhez képest érdemes és szükséges számos tekintetben - például az oktatás hatékonysága, a finanszírozás kérdése stb. - átgondolni. Ehhez kívánt hozzájárulni ez a konferencia. Ezért a kiválasztott területek bemutatását úgy oldottuk meg, hogy a plenáris előadások fókuszáló szerepét követően olyan alkalmakat és feltételeket teremtettünk (szekciók, pódiumbeszélgetés, workshop), amelyek a résztvevők számára gyakorlatközeli megoldásokat, a hétköznapokban szinte azonnal alkalmazható tudást biztosítanak.