Bővebb ismertető
,Az emberi élet igazi ösztönzője: a holnapi nap öröme."
(Makarenko)
Szabadságunk születésnapja egyszerre jelent befejezést és kezdetet. 1945-ben új korszak született. Végetért a történelmileg is hosszú elnyomatás, kezdetét vette az önálló, demokratikus, majd szocialista fejlődés. Sohasem tapasztalt, dicséretes eredmények születtek, figyelemreméltó változások mentek végbe az országban. A kibontakozó kulturális forradalmat jól érzékeltette a szállóigévé is vált mondás: „Tanul az egész ország." Hiszen közismert, hogy oktatási rendszerünket 1945 előtt a legelmaradottabbak között emlegették Európában szerkezetében, tartalmában és tárgyi feltételeiben egyaránt. Építő munkánk számos sikerére joggal lehetünk büszkék. Alapvetően kiépült a társadalmi igényeket kielégítő oktatási — művelődési rendszerünk.
Gyarapodtak az óvodák számban, felszereltségben, ellátottságban. Hosszabb ideje elértük, hogy valamennyi első osztályba kerülő tanuló óvodába jár vagy iskolaelőkészítő tanfolyamon vesz részt.
Az általános iskolák államosításától eljutottunk oda, hogy alsófokú oktatási intézményeinkben biztosítottak a korszerű nevelő-oktató munka tárgyi és személyi feltételei. Nem volt ellentmondások nélküli az iskolakörzetesítés, de a szakrendszerű oktatás kialakítása így megoldhatóvá vált. Lényegesen javult a szaktanár-ellátottság, csökkent a képesítés nélküliek aránya.
A megye 19 településén működő integrált oktatási-közművelődési intézmény növekvő hatékonysággal, korszerű módszerekkel alapozza meg az általános műveltséget.
Középfokú oktatási intézményekben tanul a végző nyolcadik osztályosok 95—96 százaléka. Korszerűsödött, a megye társadalmi szükségleteit alapvetően kielégíti a középfokú intézményhálózat. A dolgozók középiskoláiban tanulók száma stabilizálódott.
Az eredmények felsorolását tovább lehetne végezni. Tény, hogy elérésükhöz jelentős társadalmi erőfeszítésre, összefogásra volt szükség. Nem szűntek meg a gondok sem, de nem bénítóak. Előrehaladásunk folyamatos, még a nehezebb körülmények ellenére is. A demográfiai hullám miatti magas tanulói létszámok, az új dokumentumok, tankönyvek az átlagosnál nagyobb megterhelést jelentenek.
örvendetes, hogy pedagógusaink jelentős része a nehezebb körülmények között is helytáll, becsülettel végzi munkáját. Éppen ezért nem közömbös a munkahelyi légkör, az iskolavezetés minősége, demokratizmusa. Nem kevésbé mellékesek az egymás közti kapcsolatok sem.
A változó világ új követelményeket támaszt az iskolával szemben is. A felnövekvő nemzedék nevelése-oktatása, formálása nem kis felelősség. Soha egyetlen társadalom sem tudja nélkülözni tagjai politikai és világnézeti tudatához az iskolát, a pedagógust. A felnövekvők ilyen arculata nem kis mértékben mindig olyan, amilyenre az iskola formálta. Pártunk XIII. kongresszusának határozata egyértelműen fogalmazta meg a ma iskolájának ezt a feladatát.