Gondolataink, érzelmeink kifejezésének, átadásának legtökéletesebb eszköze a nyelv. Annak ellenére, hogy ilyen eszköz áll rendelkezésünkre, gyakran úgy érezzük, nem sikerült magunkat világosan, könnyedén kifejezni, s valójában nem is azt mondtuk, amit igazán szerettünk...
Ebben a kötetben az olvasó kézhez kapja annak a vándorgyűlésnek a teljes anyagát, amelyet a Magyar Nyelvtudományi Társaság - a Művelődésügyi Minisztérium, Szabolcs-Szatmá megye Tanácsa és a Nyíregyházi Tanárképző Főiskola közreműködésével - Anyanyelvünk az általános...
Az ünnepnapok, ünnepi alkalmak ugyanolyan kérlelhetetlenül haladnak el mellettünk, mint a hétköznapok. Az ünneplőkkel tartunk, vagy távolmaradunk? - kényszerűen, gyakran kellő átgondolás nélkül, de mindig meghozzuk döntésünket. Írások, gondolatok minden eddiginél gyakrabban...
A Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete és a Magyar Nyelvtudományi Társaság 1988. augusztus 27-e és 30-a között rendezte meg Budapesten a magyar nyelvészek V. nemzetközi kongresszusát. A kongresszus központi témája volt: a magyar nyelvtudomány története. A...
E kötetben az 1973 óta írt, a hangzó beszéddel, első sorban az írott szövegek értő-értető megszólaltatásával foglalkozó cikkeim, tanulmányaim egy részét adom közre. Ezek a beszédnek és a szöveginterpretálásnak olyan kérdéseit taglalják, melyeket a korábbi szakirodalom...
Az Egyetemi Fonetikai Füzetek most közreadott 4. kötete, amely a "Szövegforma, szövegértelmezés, szövegmondás" címet viseli, nem fonetikai részproblémák taglalását adja, hanem a felsőoktatási intézmények Kazinczyról elnevezett szép magyar beszéd, helyes kiejtés versenyeivel,...
Ez a kötet a magyar nyelvészek IV. nemzetközi kongresszusán (Szombathely, 1983. augusztus 23-26.) elhangzott előadásoikat tartalmazza. A kongresszus központi témája - amint kötetünk címe is mutatja - a magyar nyelv rétegződése volt.
A tudományos előadások a kongresszus első...
E tanulmánykötet megírásának gondolata csaknem egy évtizeddel ezelőtt, a hetvenes évek közepén merült fel a Nyelvtudományi Intézet mai magyar nyelvi osztálynak kutatói körében. Látva s valamelyest megismerve a tömegkommunikáció hatalmas - s egyre rohamosabban növekvő -...
Senki számára sem kell megindokolni, hogy miért foglalkozik a nyelvészet az anyanyelvi oktatással. Bár ennek a feladatnak az előtérbe állítása nem minden korszakban volt látható. A nyelvészet nagy, fölfelé ívelő korszakaiban azonban a nyelvészet elmélete, az anyanyelv leírása...
Békési Imre professzor 60 éves. Az ő tiszteletére készült ez a kötet - kollégái, barátai, tanítványai így fejezik ki elismerésüket eredményekben gazdag pályatársuk iránt.
Tudományos tevékenységét a szakma méltatja igazán, amikor arról szól, hogy szerteágazó...
Részlet a könyvből:
"Először mint nevelővel, leendő tanárok tanítójával találkoztam vele. A harmincas évek elején a budapesti egyetem tanárképző intézetében tartott számunkra magyar stílusgyakorlatokat és előadásokat a magyar nyelv és irodalom tanításának...
Senki számára sem kell megindokolni, hogy miért foglalkozik a nyelvészet az anyanyelvi oktatással. Bár ennek a feladatnak az előtérbe állítása nem minden korszakban volt látható. A nyelvészet nagy, fölfelé ívelő korszakaiban azonban a nyelvészet elmélete, az anyanyelv leírása...
Részlet a könyvből:
"...A fentiekben eléggé részletesen foglalkoztunk tanulóifjúságunk beszédének jelenlegi állapotával. Természetszerűen elsősorban a hibákat, a hibák okait sorakoztattuk fel, melyek ellen küzdenünk kell, melyeket meg kell szüntetnünk; kisebb mértékben...
KEDVES OLVASÓ!
Hagyományainkat követve adjuk kezébe újabb évkönyvünket, a Médiakalendárium 2011 címet viselő kiadványt. Mégis más ez a kötet, mint az előző éviek. Mint látni fogja, kevesebb benne a hirdetés, következésképpen megjelentetése az utolsó pillanatig kétséges...
Részlet:
"A Magyar Tudományos Akadémia Elnöksége és Nyelv- és Irodalomtudományi Osztálya nevében fájdalommal búcsúzom Bárczi Géza akadémikustól.
Bárczi Géza 36 évig volt tagja Akadémiánknak, 1939 óta levelező, 1947 óta rendes tagja. Még gyakorló gimnáziumi tanár...