A magyar lakosság meghatározó része már alkalmas az információs társadalom eszközeinek és módszereinek befogadására. A gyermekek számítógéppel játszanak, a középiskolások kiváló szoftvereket írnak és vérükké válik az informatika. A távközlés használata is...
A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes neveléstan: a családi nevelés és az önnevelés, általában az iskolán kívül...
A dualizmus korában a pedagógia hagyományos és tartós, vagy éppen aktuális problémáit illetően - így iskolaszervezeti és tantervi kérdésekben is - élénk viták folytak a szakirodalomban; irányzatok konfrontálódtak egymással, az új századelőtől egyre élesebben. Ami pedig a...
A Magyar Társadalomtudományi Egyesület Széchenyi-cyclusának második sorozatában az 1912. év utolsó és az 1913. első hónapjai alatt a gondosan megállapított terv szerint ismét hat előadás tartatott a Nemzeti Múzeum dísztermében nagy és érdeklődő hallgatóság részére,...
A Magyar Társadalomtudományi Egyesület Széchenyi-cyclusának második sorozatában az 1912. év utolsó és az 1913. első hónapjai alatt a gondosan megállapított terv szerint ismét hat előadás tartatott a Nemzeti Múzeum dísztermében nagy és érdeklődő hallgatóság részére,...
Részlet:
Gróf Széchenyi István születésének - 1791 szeptember 21. - 150. évfordulója nehéz időben virrad reánk. Napjaink terhét mindenki hordozza. Különösen súlyos a teher azoknak a lelkén, akik a nemzet sorsának nyomasztó kérdései miatt néznek a jövőbe...
A magyar lakosság meghatározó része már alkalmas az információs társadalom eszközeinek és módszereinek befogadására. A gyermekek számítógéppel játszanak, a középiskolások kiváló szoftvereket írnak és vérükké válik az informatika. A távközlés használata is...
Lecturis salutem!
Egy merészen különleges könyvet tart Ön a kezében. A jövő ugyan kezd kibújni a zsákjából: a hálózatkutatók olyan merészeket mondanak, hogy 95%-os valószínűséggel meg tudják mondani - ha elegendően gazdag adatbázist birtokolnak - azt, hogy holnap hol fogok...
Antológiánk a Kárpátontúli terület Szovjet-Ukrajnával való újraegyesülésének 40. évfordulója alkalmából jelenik meg. A gyűjteményben szereplő költők és prózaírók zöme a felszabadulás után kezdte meg alkotói pályafutását, tevékenységük a békés építő korszakban...
Részlet a könyvből:
Bethlen Gábor fejedelem utasitása kollégiuma számára.
(Felolvasás az Országos Középiskolai Tanáregyesület kolozsvári körének 1902 novemberi gyűlésén.)
1622-ben, a nikolsburgi békemegkötése évében Bethlen, három évi hadakozása és távolléte után,...
Antológiánk a Kárpátontúli terület Szovjet-Ukrajnával való újraegyesülésének 40. évfordulója alkalmából jelenik meg. A gyűjteményben szereplő költők és prózaírók zöme a felszabadulás után kezdte meg alkotói pályafutását, tevékenységük a békés építő korszakban...
Gondolkodó embereket az különbözteti meg a néha gondolkozó emberektől, hogy elmélkedésüknek állandó tárgya van. Életük minden jelentősebb mozzanatának tanulsága különös erőfeszítés nélkül összpontosul azok körül a gyujtópontok körül, amelyekre figyelmük általában...
A Vásárhelyi Tanulmányokat a munkaközösség a város vezetőivel egyetértésben városunk felszabadulásának 30. évfordulójára adta ki. E kötetben lévő írások igyekeznek bemutatni városunk múltját, jelenét, jövőjét, megmutatni, hogy milyen hosszú utat tettünk meg eddig....
Összeállításunk célja nem kevesebb és nem is több annál mint, hogy megteremtsük a témakörben tevékenykedők és tanulmányaik révén azt megismerni szándékozók számára a korábban volt hazai szociális gondoskodás teoretikus alapjairól és gyakorlati eredményeiről a hiteles...
Részlet:
Gróf Széchenyi István születésének - 1791 szeptember 21. - 150. évfordulója nehéz időben virrad reánk. Napjaink terhét mindenki hordozza. Különösen súlyos a teher azoknak a lelkén, akik a nemzet sorsának nyomasztó kérdései miatt néznek a jövőbe...
Részlet a kötetből:
"A dal a legsajátosabb s legeredetibb fajtája a költésnek. A költészet egész kertjének mintegy illata, azaz legfinomabb illó része. A tárgyiasnak, a szemlélhető és leírható természetnek, vagy az emlékezetbe foglalt s elbeszélhető embervilági...
Részlet a kötetből:
"Hogy Rómának, a középkori egyházi élet közép és kezdő pontjának, az európai összes népek szellemi életére általános és igen nagy hatása volt, ismeretes dolog. De azt is tudjuk, hogy az európai nemzetek jeles fiai, kik Kómában éltek vagy...
A NÉPKÖLTÉSRŐL ÉS NÉPDALRÓL.
A mi időnk rendkívüli gonddal és sikerrel is keresgeti össze és adja közre a nép elmeműveit: r a népdalokat, közmondásokat, meséket, mondákat stb. Ily munkálkodásra nemcsak számos egyesületek vannak, hanem ilyek gyűjtésében,...
A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes neveléstan; a családi nevelés és az önnevelés, általában az iskolán kívül...
Részlet a kötetből:
"A dal a legsajátosabb s legeredetibb fajtája a költésnek. A költészet egész kertjének mintegy illata, azaz legfinomabb illó része. A tárgyiasnak, a szemlélhető és leírható természetnek, vagy az emlékezetbe foglalt s elbeszélhető embervilági...
Részlet a kötetből:
"A dal a legsajátosabb s legeredetibb fajtája a költésnek. A költészet egész kertjének mintegy illata, azaz legfinomabb illó része. A tárgyiasnak, a szemlélhető és leírható természetnek, vagy az emlékezetbe foglalt s elbeszélhető embervilági...
A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes neveléstan; a családi nevelés és az önnevelés, általában az iskolán kívül...
A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes neveléstan; a családi nevelés és az önnevelés, általában az iskolán kívül...
Tizennégy és fél esztendeje, hogy munkába vettük a Képes Irodalomtörténet szerkesztését, azzal a szándékkal, hogy szakirodalmunk akkori leghivatottabb munkásainak segítségével egybehordjuk a magyar szellemi élet ezeréves fejlődésének történeti anyagát s ezt olyan módon...
A kötet kapcsolódik a Szolnok Megyei Művelődési Közpora gondozásában, a Szolnok Városi Tanács támogatásával 1975-ben megjelent "Harcainkra emlékezünk" visszaemlékezéséhez. A munkásmozgalom Szolnok megye történetét kiegészítik a kötetben visszaemlékezők, az ellenállási...
Tizennégy és fél esztendeje, hogy munkába vettük a Képes Irodalomtörténet szerkesztését, azzal a szándékkal, hogy szakirodalmunk akkori leghivatottabb munkásainak segítségével egybehordjuk a magyar szellemi élet ezeréves fejlődésének történeti anyagát s ezt olyan módon...
Ez a tanulmány a paedagogia alapkérdésével foglalkozik. Keresi a "paedadgogikum" értelmét, vizsgálja alkatát.
Valamennyi fejezete egy problema körül mozog as ugyanazt a kérdést különböző oldalról próbálja megvilágítani. Amint igen gyakori eset, hogy különböző oldalról...
Tizennégy és fél esztendeje, hogy munkába vettük a Képes Irodalomtörténet szerkesztését, azzal a szándékkal, hogy szakirodalmunk akkori leghivatottabb munkásainak segítségével egybehordjuk a magyar szellemi élet ezeréves fejlődésének történeti anyagát s ezt olyan módon...
Az 1938: XIII. tc. szorosan egymás mellé állítja az ipari, kereskedelmi és mezőgazdasági középiskolát, sőt mint gazdasági középiskolákat e gyűjtőnévvel egymáshoz is köti őket. Ezzel a törvény nemcsak a feladat közösségét fejezi ki, hanem azt a kívánságot is, hogy a...
A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes neveléstan: a családi nevelés és az önnevelés, általában az iskolán kívül...
Ez a kis munka a Magyar Gyermektanulmányi és Gyakorlati Lélektani Társaság s a Budapesti Népművelési Bizottság által szervezett Szülők Iskolája 1923/4. és 1924/5. évi négy sorozatában tartott előadásaimnak azokat a részeit foglalja magában, amelyek a szülői gondolkodás...
Részlet a kötetből:A 'sötét' középkorNem volt sohasem pusztán tudományos fogalom, mely épp azért, mert tudományos, nem eshet a gyűlölet és az ellenszenv szempontjai alá. Ellenkezőleg. Kezdettől fogva a megvetendőt, az iszonyatost jelentette, a barbárság képzetét...
A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes neveléstan: a családi nevelés és az önnevelés, általában az iskolán kívül...
Részlet:
I.
1. A tudományos munka egyetemessége. - 2. A nevelésre vonatkozó tudományos munka egyetemes rendeltetése és különleges feladatai. - 3. Közeledés az egyetemes neveléstudomány kialakulásához. - 4. A nevelésügyi kutatás sajátos feladatai az egyes népek körében;...
A Magyar Paedagogia életének XXII. évét új szerkesztővel kezdi, immár az ötödikkel, de ezután is tovább halad a megindulásakor kijelölt irányban. Igyekszik betölteni azt a munkakört, melyet számára a magyar nevelésügyi irodalom mai helyzete megállapít. § teljesíteni azt a...