Olyan folyóirat első számának megjelenése alkalmából köszöntöm Önt, amely - megnevezését és tartalmát illetően - még nem volt a magyar pedagógiai sajtó történetében. A „gyorsuló idő" sodrában a neveléstudomány hazai fejlődésében betöltendő szerepéhez méltóan a...
A Központi Pedagógus Továbbképző Intézet pedagógia tanszéke évek óta rendszeresen foglalkozik az igazgatók és a felügyelők továbbképzésével. A továbbképzés anyagában jelentős helyet foglaltak el a tanítási órán folyó munka irányításának és ellenőrzésének...
A Magyar Tudományos Akadémia először ad ki gyűjteményt a neveléstudomány élő képviselőinek tanulmányaiból, köznevelésünk irányítóinak beszámolóiból, valamint a neveléstudományt alkotóan művelő vagy közvetítő intézmények munkásságát ismertető áttekintésekből....
Részlet: Az oktatási törvény alapelveit, végrehajtásának problémáit közvéleményünk - beleértve a pedagógusokat is - hajlamos volt leszűkítve értelmezni. Az iskolarendszerünk fejlődését meghatározó lépéseket sokan csupán szervezeti intézkedésekként fogták fel;az...
Részlet a könyvből:
Dr. Petrikás Árpád búcsúztatása - 1999.október 8.
Kedves Gyászoló Család! Együtt érző búcsúztató megjelentek!
"Isa pur és chomuv vogmuc" - tanítja nekünk az első összefüggő magyar nyelvemlékként számon tartott halotti beszéd....
Az elmúlt tíz évben a pedagógiai szakirodalom számos kiadványban, cikkben, tanulmányban, tapasztalatgyűjteményben, segédkönyvben és útmutatóban vizsgálta az osztályfőnöki munka néhány területét, kérdését. Általában az időszerű pedagógiai kérdésekben feltárta a...
A Magyar Pedagógiai Társaság Működési Szabályzata értelmében a "Társaság tagjai szakosztályokban és területi tagozatokban fejtik ki tevékenységüket. A szakosztályok általában a pedagógia és a köznevelésügy ágazata szerint... alakulnak". A szakosztályok szerveződésének...
A Hajdú-Bihar megyei Neveléstörténeti Egyesület, a társult és közreműködő intézmények és szervezetek nevében tisztelettel, szeretettel és megbecsüléssel köszöntöm kedves vendégeinket, külön is köszöntve Nagy Sándor egykori kollégánk családtagjait, az itt jelenlévő...
Nem szeretnénk túlbecsülni az Országos Pedagógiai Intézet működésének jelentőségét, de úgy véljük, fennállásának tíz éves fordulója alkalmából érdemes számbavenni, hogy milyen munkát végzett, hogyan szolgálta hazánk közoktatásának nagy társadalmi ügyét. Ha jól...
Elsősorban tanuláspszichológiai problémákkal szeretnék foglalkozni, de határozottan tantervi összefüggésben. A következőkből induljunk kis minden tanterv, amit eddig készítettek, valamilyen módon sugall egyfajta tanulási módszert. Direkt vagy indirekt módon, akarva vagy...
Az 1979/80. tanévben új dokumentumokkal dolgoznak a középfokú képzési célú szakközépiskolában. A "középfokú képzési célú szakközépiskolai nevelés és oktatás tervét" természetesen már előbb megismerik a pedagógusok, hogy felkészüljenek alkalmazására.
Ehhez a...
A Pedagógiai Ülésszakok tartalmi, szervezeti tekintetben sajátos állomásai a pedagógiai gyakorlat területén társadalmi fejlődésünknek.
Korunk nagy történeti tendenciájában, a társadalmi tudat adott fejlettségi fokán a napi, mondhatni "kenyérkereseti" apró munka csak az...
Folyóiratunk módszertani különszámát ajánlom kedves olvasóink figyelmébe. A párt propagandájának fő kérdése napjainkban -s e számunkkal ennek megoldásához kívánunk némely mesterségbeli adalékot adni - ,hogy miként tudja segíteni a maga eszközeivel a gazdasági, társadalmi...
Aligha érhette volna nagyobb megtiszteltetés folyóiratunkat mint a Fórum '98 szervezőinek felkérése: adjuk közre azokat a tanulmányokat, amelyekkel ez a tanácskozás A. Sz. Makarenko születésének 110. évfordulója előtt tiszteleg.
Azt gondoljuk ez a felkérés a folyóirat vállalt...
Tisztelt Elvtársnők! Elvtársak!
A most megnyitásra kerülő pedagógiai napok a negyedik szolnoki kulturális hetek programjában kaptak helyet. A szolnoki kulturális hetek hagyomány jelleget kezdenek ölteni, ami bizonyítja a kulturális heteket megteremtő gondolat, az elhatározás...
Részlet:
"Egységes nevelői közgondolkodást - hatékonyabb közösségi gyakorlatot!
Iskoláink hétköznapjait vizsgálva gyakran tapasztaljuk, hogy számtalan mozaikszerűen egymás mellett helyezkedő pozitív vonás együtt található a legkirívóbb negatív pedagógiai jelenségekkel....
A közoktatás uj nevelési és oktatási terveinek és a hozzájuk kapcsolódó eszközöknek a kidolgozása, fokozatos bevezetése a hetvenes évek elejétől több mint egy évtizeden át tartó folyamatos oktatáspolitikai és pedagógiai feladat. Á világos célok és utmutatások, a műfaji...
1988-ban ünnepeltük Makarenko A. Sz. születésének centenáriumát. Jelen kötet szerzői a Debrecenben tartott nyári pedagógiai fórum keretében fejtették ki nézeteiket, foglalták össze tapasztalataikat. A Fórum '88 tanácskozásain a hétköznapi munka és Makarenko pedagógiai...
Részlet az 1-2. számból:
(A rovatunkban közreadott tanulmányok a Baranya Megyei
önkormányzat Közgyűlésének pályázati támogatásával jelentek meg, s
szerkesztett változatai az 1999. októberi pécsi konferencián elhangzott
előadásoknak A konferencia teljes anyagát Gáspár...
A RENDSZERSZEMLÉLETŰ TANANYAGTERVEZÉS NÉHÁNY PROBLÉMÁJA*
Kádárné Fülöp Judit-Joó András
összefoglaló
A tanulmány a tananyag rendszerelméleti kérdéseit három szinten, illetve három szempontból vizsgálja:
1. a tananyag változásának tendenciái a fejlődő társadalmon...